Het aantal personeelsleden dat voorzien is binnen de personeelsformatie van de spoorwegpolitie is opnieuw gedaald, van 84 procent in 2020 naar 82 procent eind 2021. Zes maanden daarvoor was er nog een toename van het personeel. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Belang-Kamerlid Frank Troosters opvroeg bij minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V).
De spoorwegpolitie staat in voor de veiligheid in de stations, op de perrons en in de treinen. Het Vlaams Belang wijst al langer op de toename van onder meer geweld, agressie, diefstal en andere delicten op het spoor en in stations en ziet bijgevolg een “belangrijke rol” voor de spoorwegpolitie weggelegd.
Eerder beloofde minister Verlinden het personeelstekort weg te werken. Dat leek aanvankelijk ook te lukken. Zo werd in het midden van 2021 85 procent van het personeelskader ingevuld, tegenover iets meer dan 84 procent in 2020. Eind 2021 zakte dat cijfer echter weer naar 82 procent, minder dan in 2020 dus. Waar de directie midden 2021 nog voor 100 procent ingevuld was, daalde dit na zes maanden naar 90 procent.
Regionale verschillen
Er zijn ook sterke regionale verschillen. In Vlaams Brabant geraakt slechts 7,69 procent van de functies ingevuld. In Limburg is slechts 38 procent ingevuld, een daling ten opzichte van de 46 procent in 2020. In West-Vlaanderen is slechts 48 procent ingevuld. In Antwerpen slechts 72 procent. Oost-Vlaanderen kende in 2020 nog een sterke invulling van 107 procent, die intussen daalde naar 93 procent.
Dit staat in groot contrast met sommige provincies in Franstalig België. In Charleroi is maar liefst 128 procent (een toename van 8 procent tegenover 2020) van de personeelsformaties ingevuld. In Luik 117 procent. Andere Franstalige plaatsen kennen dan weer een personeelstekort: in Brussel is 96 procent van de functies ingevuld, in Namen 64 procent, in Bergen 34,5 procent en in Luxemburg een schamele 14 procent.
“Dode letter”
“Telkens als er zich nieuwe geweldfeiten voordoen staan ministers Annelies Verlinden en Georges Gilkinet klaar om hun deelneming aan de slachtoffers te betuigen en met nieuwe beloften te komen”, zegt Troosters. “En steeds weer blijken die achteraf dode letter te zijn. Op die manier draagt Verlinden bij aan de verdere toename van geweld en criminele feiten binnen het spoorgebeuren.”
“Het falen van beide ministers zal ertoe leiden dat potentiële reizigers zullen afhaken en voor alternatieve en veiligere vervoerswijzen kiezen. De groteske spoorplannen van de minister van Mobiliteit kunnen zo meteen de vuilbak in”, klinkt het verder. “Ik zal minister Verlinden ter verantwoording blijven roepen en actie van haar eisen. Opnieuw wegkijken van de bestaande problemen zou een regelrechte slag in het gezicht van de slachtoffers van criminele feiten binnen het spoorgebeuren zijn.”