Kinderen laten zich vaccineren (Photonews)

Kinderen laten zich vaccineren (Photonews)

Binnenland politiek

Promocampagne kindervaccinatie kostte meer dan 580.000 euro

Pieter Van Berkel

De mediacampagne rond het vaccineren van kinderen heeft de Vlaamse overheid meer dan 580.000 euro gekost. Dat blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V) op een vraag van Vlaams Parlementslid Roosmarijn Beckers (Vlaams Belang).

De promocampagne gericht op het vaccineren van kinderen tussen 5 en 11 jaar kostte meer dan 580.000 euro. De campagne zelf kostte zo’n 450.000 euro. De spotjes op radio en televisie kostten respectievelijk 193.668 euro en 128.155 euro. De kostprijs van de advertenties in gedrukte media kwam neer op 27.917 euro. De advertenties op sociale media hadden een kostprijs van 98.453 euro. Daarnaast kostte de ontwikkeling en de begeleiding van de mediacampagne nog zo’n 135.000 euro.

“Verspilling”

Volgens Beckers, die de cijfers opvroeg, gaat het om “verspilling van overheidsgeld”. Ze verwijst onder meer naar cijfers waaruit blijkt dat een dubbele dosis Pfizer bij kinderen na één maand nauwelijks beschermt tegen infectie.

Ze merkt ook op dat er onjuiste informatie verspreid werd tijdens de campagne. “Er werd foutief vermeld dat een besmetting minder goed zou beschermen dan een vaccin en er werd evenmin melding gemaakt van mogelijk bijwerkingen”, zegt Beckers. “Bovendien neigde de toon van de campagne naar een aanbeveling, hoewel de Hoge Gezondheidsraad dit uitdrukkelijk had afgeraden.”

Het grootste deel van de campagne is intussen afgelopen. Op sociale media loopt de campagne nog tot eind maart. Minister Beke heeft naar eigen zeggen voorlopig geen plannen om deze te verlengen.

“Ik hoop dat minister Beke zo verstandig zal zijn om geen extra geld meer in deze nutteloze campagne te stoppen, aangezien aangetoond is dat een kindervaccin weinig extra bescherming oplevert”, aldus Beckers.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Pieter Van Berkel (°1990, Genk) is historicus en volgt de (inter)nationale politiek en 'culture wars' op de voet. Interesse in politiek, geschiedenis, filosofie en religies in al hun vormen. Sciencefictionfanaat.

1 gedachte over “Promocampagne kindervaccinatie kostte meer dan 580.000 euro”

Plaats een reactie

Delen