De mediacampagne rond het vaccineren van kinderen heeft de Vlaamse overheid meer dan 580.000 euro gekost. Dat blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V) op een vraag van Vlaams Parlementslid Roosmarijn Beckers (Vlaams Belang).
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
De promocampagne gericht op het vaccineren van kinderen tussen 5 en 11 jaar kostte meer dan 580.000 euro. De campagne zelf kostte zo’n 450.000 euro. De spotjes op radio en televisie kostten respectievelijk 193.668 euro en 128.155 euro. De kostprijs van de advertenties in gedrukte media kwam neer op 27.917 euro. De advertenties op sociale media hadden een kostprijs van 98.453 euro. Daarnaast kostte de ontwikkeling en de begeleiding van de mediacampagne nog zo’n 135.000 euro.
“Verspilling”
Volgens Beckers, die de cijfers opvroeg, gaat het om “verspilling van overheidsgeld”. Ze verwijst onder meer naar cijfers waaruit blijkt dat een dubbele dosis Pfizer bij kinderen na één maand nauwelijks beschermt tegen infectie.
Ze merkt ook op dat er onjuiste informatie verspreid werd tijdens de campagne. “Er werd foutief vermeld dat een besmetting minder goed zou beschermen dan een vaccin en er werd evenmin melding gemaakt van mogelijk bijwerkingen”, zegt Beckers. “Bovendien neigde de toon van de campagne naar een aanbeveling, hoewel de Hoge Gezondheidsraad dit uitdrukkelijk had afgeraden.”
Het grootste deel van de campagne is intussen afgelopen. Op sociale media loopt de campagne nog tot eind maart. Minister Beke heeft naar eigen zeggen voorlopig geen plannen om deze te verlengen.
“Ik hoop dat minister Beke zo verstandig zal zijn om geen extra geld meer in deze nutteloze campagne te stoppen, aangezien aangetoond is dat een kindervaccin weinig extra bescherming oplevert”, aldus Beckers.








Ik zal Piet Percentjes eens langs sturen.