(Shutterstock)

(Shutterstock)

Binnenland politiek

Veel kilometerheffing-boetes voor buitenlandse vrachtwagens blijven onbetaald

Pieter Van Berkel

Slechts 8 miljoen euro van de meer dan 14 miljoen euro aan in 2021 uitgeschreven kilometerheffing-boetes voor vrachtwagens was op 18 januari 2022 effectief geïnd. Dit komt bovenop de bijna 15 miljoen euro aan openstaande boetes van de voorbije vijf jaar die nog niet betaald werden. Dat blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) op een vraag van Vlaams Parlementslid Carmen Ryheul (Vlaams Belang).

Het totaalbedrag aan uitgeschreven boetes nam in 2021 met bijna 20 procent toe ten opzichte van het voorgaande jaar. Vorig jaar werd voor meer dan 14 miljoen euro aan boetes uitgeschreven, tegenover bijna 12 miljoen euro in 2020.

Op 18 januari 2022 was 56,90 procent, of 8 miljoen euro, van de boetes in 2021 effectief geïnd. “Bitter weinig”, volgens Ryheul. “Diependaele heeft nochtans hefbomen.”

Het Parlementslid stelt onder meer voor om dagelijks mobiele controles te organiseren om onbetaalde boetes te innen. “De controleurs kunnen bij ontstentenis van betaling voertuigen in beslag nemen. In 2021 werden er amper 14 vrachtwagens getakeld, waarvan 10 met een buitenlandse nummerplaat. Dit staat niet in verhouding tot het totale bedrag van de openstaande boetes en toont duidelijk aan dat er een probleem is met de inning van onbetaalde boetes”, aldus Ryheul.

In de vijf jaren voor 2021 – van 2016 tot en met 2020 – werden bijna 50 miljoen euro aan boetes uitgeschreven. Daarvan was in januari van dit jaar nog 15 miljoen euro onbetaald. 80 procent van dat bedrag is heeft betrekking op buitenlandse transportfirma’s.

Verschillen tussen EU-lidstaten

De meeste boetes zijn voor Nederlandse transportfirma’s, die ook meer gebruik maken van onze wegen. Het inningspercentage ligt wel hoger omdat de Belgische en Vlaamse diensten wel over de voertuighoudergegevens van de Nederlandse vrachtwagens beschikt. Bij andere landen is dat vaak niet het geval.

Vooral met Spaanse vrachtwagens zijn er problemen. De laatste jaren wist men enkel in 2018 meer dan de helft van de uitgeschreven boetes voor Spaanse vrachtwagens te innen.

“Het is toch onbegrijpelijk dat vrachtwagens uit een land als Spanje, dat al sinds 1985 deel uitmaakt van de Europese Unie, hier ongestraft boetes blijven opstapelen. Er moet daarom dringend een sluitend systeem komen en de EETS-richtlijn (De EETS-richtlijn voorziet in gegevensuitwisseling tussen de verschillende EU-lidstaten red.) mag geen dode letter blijven”, zegt Ryheul.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Pieter Van Berkel (°1990, Genk) is historicus en volgt de (inter)nationale politiek en 'culture wars' op de voet. Interesse in politiek, geschiedenis, filosofie en religies in al hun vormen. Sciencefictionfanaat.

Plaats een reactie

Delen