Na een proefproject werken alle verkeerscamera’s op Vlaamse snelwegen altijd: wie 129 kilometer per uur of meer rijdt, zal dus altijd een boete krijgen. Eind augustus zal dat op alle Belgische snelwegen het geval zijn. Dat moet de verkeersveiligheid ten goede komen, schrijft De Zondag.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
“Op de Vlaamse snelwegen werken de camera’s voortaan altijd en geldt enkel nog de technische tolerantie van 129 kilometer per uur. In Wallonië worden de laatste vier trajectcontroles met hoge tolerantiemarges de komende weken aangepast zodat tegen eind augustus alle marges op Belgische snelwegen verlaagd zijn tot 129 kilometer per uur. Ook bij de activering van nieuwe camera’s wordt flitsen vanaf 129 kilometer per uur de norm”, zegt Edward Lantsheere, woordvoerder van minister van Justitie Vincent Van Quickenborne in De Zondag.
Verhoogde instroom
Het proefproject, dat in oktober vorig jaar werd opgestart, moest nagaan of politie en parket de verhoogde instroom aan dossiers kunnen verwerken indien er geen tolerantiemarges of quota’s worden toegepast. Op plekken met tolerantiemarges werd men vroeger pas geflitst aan een snelheid van 141 of 147 kilometer per uur. Door quota’s werd er op sommige momenten wel en op andere momenten niet geflitst.
Politie en parket zullen geen problemen ondervinden met de verhoogde instroom, verzekert het ministerie van Justitie. “Bij de gewestelijke verwerkingscentra van de federale politie zijn er aanwervingen gebeurd. Daarnaast is er nu ook een nationaal verkeersparket opgericht waarvoor de aanwervingen momenteel lopen. Dat zorgt ervoor dat we perfect in staat zijn om alles op te volgen”, aldus De Lantsheer.








De sluipende dictatuur die in naam van de linkerzijde om zich heen grijpt. Het heeft de keuze tussen belasten, verbieden of afpakken. Vervolgens kiest het ze allemaal.
En wat met de discriminatie van de Vlaming? In wallonië staan er amper flitscamera’s en Vlaanderen staat er vol van. Toch een echte gLiberaal die Q. Ik eis compensaties voor Vlaanderen!
Dit heeft niks met veiligheid te maken, het dient enkel om de geldhonger van deze niet verkozen nepregering te stillen.
Wie slim is rijdt op de autostrade tegen 90 km per uur. Een winst van 25% op benzine en weinig tijdverlies. Maar ja tot nu toe weinig verstand op dit forum. Van conservatieven zou je toch enige rationaliteit mogen verwachten,.niet?
Jarenlang zorgden personeelstekorten voor een onorthodoxe oplossing: trajectcontroles in Vlaanderen gingen soms de helft van de tijd uit en in Wallonië werd de tolerantiegrens verhoogd naar 147 kilometer per uur om een tsunami aan boetes te voorkomen. Nu wordt het dus 129 kilometer per uur, zeer schappelijk aangezien de maximum snelheid 120 km/h is. In Vlaanderen gaat de maatregel direct in en op snelwegen in het Franstalige deel van België is het waarschijnlijk eind augustus op alle trajecten geregeld.
Ja maar als het bergaf is…..