Heel wat Belgen kregen bij de eindafrekening van hun energiefactuur honderden, zelfs duizenden euro’s terug, nadat ze hun voorschot fors zagen stijgen. Op die manier lenen heel wat klanten maandenlang geld aan energieleveranciers: ze spelen voor bank.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Nadat de gasprijzen stegen na de Russsiche inval in Oekraïne, besloten alle energieleveranciers om de tarieven fors op te trekken. Mensen zonder vast contract zagen hun maandelijks of driemaandelijks voorschotfactuur vaak verdubbelen. Maar dat bleek een forse overschatting, waardoor heel wat mensen bij hun eindafrekening geld terugkregen.
Verdienmodel
Het is in België een gekend verdienmodel van energieleveranciers: ze overschatten de energieprijzen en het verbruik van klanten, om op die manier te hoge voorschotfacturen aan te rekenen. Klanten spelen daardoor vaak maandenlang voor bank voor hun leverancier.
De federale regering is op de hoogte van deze problematiek en gaf in het verleden al aan hieraan iets te willen doen. Vooralsnog is er echter nog geen initiatief genomen.
Lees ook:








Als klant kan je je voorschotfactuur ZELF bepalen.
Juist. Maar niet iedereen kent de weg.