Elke vier jaar test het ‘National Center for Education Statistics’ (NCES) van het Amerikaanse ministerie van Onderwijs een ‘Nationale Beoordeling van Educatieve Vooruitgang’ (de NAEP). Die meet de vaardigheden van studenten voor onder andere de vakken geschiedenis en burgerzin. De score voor geschiedenis was voor het eerst lager dan bij de start van de metingen in 1994. Voor burgerzin was de score gedaald tot hetzelfde niveau als bij de eerste test in 1998. Deze metingen worden uitgevoerd in het vierde leerjaar en het tweede middelbaar. De daling is van toepassing op de scores van het tweede middelbaar.
De Amerikaanse minister van Onderwijs, Miguel Cardona, benadrukte dat de resultaten de “diepgaande impact van de pandemie op het onderwijs van studenten” aantonen. Deze resultaten komen er na recente gegevens over een daling in de scores voor wiskunde en lezen.
Kritiek van beide kanten
Cardona greep de daling aan om verschillende door Republikeinen geleide staten, die onderricht van de ‘kritische rassentheorie’ hadden verboden, aan te vallen. “Nu is het niet de tijd daarvoor. Het bannen van geschiedenisboeken, het censureren van leerkrachten en hen verhinderen om deze belangrijke onderwerpen aan te reiken, helpt onze studenten hoegenaamd niet en zal Amerika in de verkeerde richting duwen.”
Anderen gebruiken de resultaten om de coronamaatregelen in de Amerikaanse scholen aan te vallen, in het bijzonder de rol van de ‘National Education Association’ (NEA), de belangrijkste vakbond van leerkrachten. Onder druk van de NEA werden verschillende maatregelen, zoals onderwijs van thuis uit via computers en mondmaskers, veel langer aangehouden dan elders.
Nuchtere kijk
Kerry Sautner, topfunctionaris voor onderwijs bij het National Constitution Center (NCC) in Philadelphia, vertelde aan de Amerikaanse openbare radio-omroep NPR dat ze bezorgd was toen ze de eerdere, licht gedaalde scores voor wiskunde en vooral lezen had gezien. NCC is een vereniging die zich richt op constitutioneel onderricht en debat.
Omdat onderwijs in geschiedenis en burgerzin zwaar steunt op leesvaardigheden en begrijpend lezen, merkte Sautner op dat als die fundamenten niet stevig zijn, het moeilijk is om daarop verder te bouwen. Als leesvaardigheid daalt, zal de kennis over geschiedenis en burgerzin eveneens dalen.
Dat neemt niet weg dat er gegronde zorgen waren van ouders (en leerkrachten), die de leerachterstand na de schoolsluitingen opmerkten. Die leidde tot een enorme toename van ouders die bewust werden van het onderwijs van hun kinderen, en tot een zeer sterke deelname in de schoolraden. Die zorgde dan op zijn beurt weer voor een meer conservatieve houding in de schoolraden.









Corona is de voor de hand liggende zondebok, maar het is Woke die oogst wat het gezaaid heeft.
Dat gaat er niet op beteren, ook bij ons is burgerzin nu niet het sterkste punt bij de jongeren. Elke dag lezen we hoe reeds op jonge leeftijd zware misdaden worden begaan.