Het debat over een (verdere) regionalisering van het openbaar vervoer is momenteel niet aan de orde, stelt vakvond ACV. Dat komt omdat vakbonden in regionalisering een afbrokkeling van hun macht zien en omdat ze regionalisering ten onrechte zien als een synoniem voor privatisering.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
“Als N-VA het spoor wil regionaliseren, is dat enkel om het nadien verder te privatiseren”, schreef PVDA’er Herwig Lerouge enkele jaren terug in het PVDA-blad ‘Solidair’. Het geeft weer hoe communisten en vakbondslui richting Vlaanderen kijken. Als die regio grip krijgt op het openbaar vervoer, zal dat zorgen voor “een ongebreidelde politiek van sociale afbraak, privatisering en vakbondsbashing”.
Dat klopt in de praktijk niet. Er wordt altijd naar De Lijn gewezen. De nieuwe beheersovereenkomst stelt dat de komende jaren meer dan de helft van de kilometers zal gereden worden door privé-exploitanten. Dat is géén privatisering, maar uitbesteding. Openbare vervoersmaatschappij De Lijn blijft in handen van de Vlaamse overheid. “Uitbesteding is geen privatisering”, legt ook VRT-mobiliteitsexpert Hajo Beeckman uit.
Lees hier verder.







