De opmars van de met Netflix concurrerende platformen betekende echter een versnippering van het aanbod. Zo verkasten nagenoeg alle oude en nieuwe Disneyproducties naar de online versie van de ‘happiest place on earth’.
Gezien bijzonder kostbare merknamen als Marvel en Star Wars in de afgelopen decennia ook het Disneylogo aangemeten kregen, betekende dat een niet te verwaarlozen afslanking van het assortiment. Gebruikers die niet gewoon grasduinen in de selectie, dienen dus meerdere abonnementen af te sluiten om aan hun persoonlijke kijknoden te beantwoorden.
Amper IMDB-toppers
De onzekere beschikbaarheid van films en televisieseries beperkt zich overigens niet tot het wegsnoepen door de rechtenhouders. Afgezien van de vaste collectie aan interne producties, is het resterende aanbod onderhevig aan regelmatige afwisseling en dus slechts tijdelijk te bekijken. Klassiekers, gedefinieerd als publiek geprezen films die minstens 20 jaar oud zijn, blijken bovendien sterk ondervertegenwoordigd.
Van de 73 films met verschijningsjaar 2004 of vroeger in de top 100 van de Internet Movie Database, zijn er op het moment van schrijven slechts 27 beschikbaar op Netflix, Disney+ en Amazon Prime samen, en dat met minimale overlap. Die beschikbaarheden variëren regelmatig, maar er is geen reden om aan te nemen dat het aanbod op elk ander moment groter of kleiner zou zijn. Wie interesse vertoont voor de échte oude cinema of minder bekende, doch door critici bewonderde films, is er bovendien helemaal aan voor de moeite; het aanbod is op dat vlak quasi onbestaand.
Een passie voor cinema, kon voorheen gemakkelijk doorgegeven worden wanneer een stoffige VHS-cassette of dvd in nieuwsgierige kinderhanden terechtkwam. Of wanneer het gezin vrijdagavond op een jeugdfavoriet van de pater familias stootte tijdens het kanaalzwemmen. De sterk geoptimaliseerde algoritmes van Netflix en aanverwanten zorgen nu vooral dat men datgene aanbevolen krijgt, wat gelijkaardig is aan wat men eerder koos. Wie toevallig eens een zeldzaam reliek van echte cinema aantreft, mag dan van geluk spreken indien de intentie van de auteur niet bezoedeld is met recente deugcorrecties.