Door op zoek te gaan naar heel wat extra personeel bij de federale politie, hoopt minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (cd&v) ieder jaar tot 9 miljoen verkeersovertredingen te verwerken. Daardoor zouden ook flitspalen langs gewestwegen en mobiele flitsapparatuur constant kunnen flitsen.
Bij de begrotingsopmaak vorig jaar voorzag de federale regering al extra middelen voor de federale politie. Minister Verlinden gaat dat budget nu gebruiken om tientallen extra mensen aan te werven, om verkeersboetes te verwerven. Zodra er 187 mensen werken, zal de verwerkingscapaciteit stijgen tot bijna 9 miljoen overtredingen. Uit antwoorden van minister Verlinden aan Kamerlid Ortwin Depoortere (Vlaams Belang) blijkt dat de verwerkingscapaciteit vandaag beperkt is tot 5 miljoen overtredingen per jaar.
Nultolerantie
Als het personeel gevonden wordt, zullen in Vlaanderen heel wat lokale trajectcontroles geactiveerd kunnen worden. “En we zullen ook op lokale wegen meer nultolerantie toepassen”, legt Verlinden uit. “Overdreven snelheid is een van de drie grootste killers in het verkeer. Handhaving is en blijft dan ook het sluitstuk binnen de aanpak voor meer verkeersveiligheid. Trajectcontroles spelen daarin een cruciale rol. We zijn tevreden dat heel wat nieuwe installaties van AWV eindelijk geactiveerd zullen worden dankzij het optrekken van de capaciteit.” Ook Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) reageert tevreden op de aankondiging van Verlinden.
Ortwin Depoortere vindt dat de federale regering haar prioriteiten niet op een rij heeft. Terwijl er in Brussel dagelijks geschoten wordt, is Verlinden bezig met verkeersboetes. Het enige doel is om meer federale inkomsten te vergaren. De Vivaldi-regering is niet bezig met veiligheid, maar probeert enkel om haar bodemloze financiële put te vullen.”
Verkeersboetes zijn belangrijker dan de criminaliteit te bestrijden. Het ene brengt geld op, het andere kost geld. Is België nog de naam Staat waardig???
Zo denk ik en met mij velen. Criminaliteit brengt ook geld op voor criminele politiekers…
Als je klacht wil indienen moet je een afspraak maken op het politiebureau. Interventies gebeuren traag want er zijn geen agenten beschikbaar (of capabel). Elke eerlijke en werkende burger wordt gestraft en bespied opdat de politieke klasse zich in weelde kan blijven rollen. De sossen behouden hun kiesvee door ze geld te geven en werken samen met de criminelen om hun postjes te behouden. Corrupt België!!!
Geld nodig Verlinden? En de cashkoe maar blijven melken, laat die zwarten in Brussel en Antwerpen mekaar maar afmaken, dan zie je geen ordehandhaver nietwaar? Degoutante lui, ik weet op wie ik ga stemmen!
“Ook op lokale wegen geld verdienen” (om dan later te verbrassen aan onzin)…
Zeer doorzichtig, en het zoveelste bewijs dat het flitsen nauwelijks iets met veiligheid te maken heeft…
Weer een stap verder richting totale onderdrukking van het Belgische volk! Onder het excuus van verkeersveiligheid de mensen van het land met de hoogste belastinggraad nog meer geld uit hun zakken halen! De flitspalen en trajectcontroles worden niet gezet op punten waar er meer ongevallen gebeuren, maar wel op plaatsen die er toe kunnen leiden dat je op een onoplettend moment gemakkelijk iets te snel kan rijden. Zelfs de meest voorzichtige chauffeur krijgt daardoor in België minstens 1 of 2 boetes voor snelheidsovertredingen. Wettelijke diefstal noem ik dat!
👍
Sorry – maar niet overal in Belgie – ik rijdt geregeld door Wallonie en op een normale manier (zoals vroeger) geen enkele boete opgelopen in Wallonie alsook geen enkele onveilig geweest – je moogt u eens afvragen hoe dit komt ..
Boetes en nog eens boetes in Vlaanderen om alleen de Roverheid te sponseren , het is voor de veiligheid is het grootste excuus bij uitstek
Klopt Didier! Dankzij NVA o.l.v. dictator De Wever is Vlaanderen vervallen naar een rasechte dictatuur! Wij mogen alleen nog werken, belastingen en boetes betalen en doen wat de grote leider ons oplegt! En in ruil daarvoor krijgen we uitgeperste boeren, nog meer en nog hogere belastingen en boetes en voor de verkiezingen een hoop beloftes over hoe goed BDW het in Vlaanderen gaat maken voor ons. Beloftes die de dag na de verkiezingen al in de vuilbak liggen! En het ergste is dat nog steeds 20% van de Vlamingen zijn leugens en loze beloftes geloofd!
Vele automobilisten rijden constant onder stress, met een permanente schrik om toch maar geflitst te worden. Vele ouderen rijden nu aan slakkengangetjes en hinderen het verkeer, wat weer voor stress zorgt.
De snelheidsbeperkingen zijn totaal niet realistisch en bijna niet na te leven. Waarschijnlijk uitgevonden en opgelegd door groene auto-haters, die op super-gevaarlijke bakfietsen rijden. 70 km/uur op een snoerrechte, nieuwe gewestbaan , met bijna geen verkeer, is onzinnig . Kafka en Orwell tegelijk!
Verkeersveiligheid vraagt duidelijke regels en goede infrastructuur.
“Men gaat echter de marges inperken om dat zo het aantal overtredingen zal te verhogen. De lonen van het bijkomend personeel moet immers ook betaald worden.”
Als men nu eens begon met het verkeersreglement te vereenvoudigen zoals men dat nu gedaan heeft voor de strafwet maar dan beter. Maar niet alleen het reglement maar ook de toepassing op het veld. Iedereen kent bv. wel plaatsen waar de logica bij de snelheidsbeperkingen totaal zoek is. Overigens mag men van onze wettenmakers verlangen dat zij het goede voorbeeld geven en ook daar zijn genoegzaam voorbeelden van het tegendeel. “Woorden wekken voorbeelden trekken.”