Volgende bestemming: een Vlaamse luchthaven

Shutterstock

Binnenland politiek

OPINIE. Maak van Zaventem Vlaamse luchthaven

Anton Schelfaut

De Vlaamse Regering neemt via haar investeringsvehikel PMV 39 procent van de aandelen van Brussels Airport over van het Canadese pensioenfonds OTPP, en dat voor een bedrag van 2,77 miljard euro. Daarmee wordt Vlaanderen de grootste aandeelhouder en verwerft het meer invloed: drie bestuurszitjes, vertegenwoordiging in het strategisch comité en het recht om de voorzitter van de raad van bestuur aan te duiden.

Het zal u allicht niet verbazen, maar niet iedereen was even gelukkig met het nieuws dat Vlaanderen de federale overheid van de troon stoot als grootste (publieke) aandeelhouder van de luchthaven van Zaventem. Aan Franstalige zijde schreeuwde men afgelopen weekend moord en brand. De Fransdolle partijen PS, DéFI en in mindere mate Les Engagés spreken van een machtsgreep en noemen de deal een bedreiging voor het federale evenwicht. Ze verwijten Vlaanderen – en dan vooral de N-VA – dat het doelbewust de federale instellingen verzwakt om zijn greep op het land te versterken.

Wij zijn uiteraard heel wat enthousiaster over deze deal, die een goede stap in de juiste richting is. Vlaanderen kan nu vanuit de cockpit de koers van de luchthaven op het vlak van werkgelegenheid, bereikbaarheid en economische ontwikkeling mee uitzetten. Toch mag het daarbij niet blijven. Ook van een verdere regionalisering van de luchthaven moet de regering-De Wever als u het ons vraagt het liefst deze legislatuur nog werk maken. De huidige versnippering van bevoegdheden is immers nefast voor het economische welvaren van de luchthaven. 

Terwijl de luchthavens van Charleroi en Luik al lang in regionale, Waalse handen zijn, staat die van Zaventem nog steeds onder auspiciën van de federale overheid. Dat is een anomalie, want Vlaanderen is wel al bevoegd voor de regionale luchthavens van Deurne en Oostende. Maar voor die andere luchthaven op Vlaams grondgebied, die van Zaventem, gelden kennelijk andere regels. 

De reden daarvoor hoeft niet ver gezocht te worden: de federale overheid wil natuurlijk maar wat graag een graantje meepikken van de op een na grootste economische motor van Vlaanderen. Die is goed voor 65.000 directe en indirecte jobs, en levert elk jaar een bijdrage van 8,8 miljard euro aan het Belgische bruto binnenlands product (bbp). Door de luchthaven van Zaventem systematisch tegen te werken op federaal niveau, hoopten de Franstaligen ervoor te zorgen dat meer vluchten zouden uitwijken naar de luchthavens van Charleroi en Luik. 

De luchthaven van Zaventem was de afgelopen jaren meermaals het kind van de communautaire rekening. Zo lanceerde toenmalig minister van Mobiliteit Georges Gilkinet – het lijkt me overbodig om zijn partijkleur nog te vermelden – in 2023 het ronduit waanzinnige voorstel om nachtvluchten boven Zaventem te verbieden, onder het mom van geluidshinder. Daardoor zouden jaarlijks 15.000 vluchten geschrapt worden en duizenden banen op de helling komen te staan. Voor mocht u er nog aan twijfelen: het gaat wel degelijk om een groene politicus.

De Vlaamse Regering wijst vooral op het economische en strategische belang van de luchthaven om haar investering in Zaventem te rechtvaardigen. Maar op de achtergrond speelt uiteraard ook een communautaire agenda mee. De N-VA droomt immers al langer van de regionalisering van de luchthaven van Zaventem. Laat ons hopen dat die droom zo snel mogelijk in de praktijk wordt gebracht. We mogen het risico niet nemen dat onze luchthaven binnen vijf jaar weer het slachtoffer wordt van de wereldvreemde en welvaartsvernietigende waanzin van Franstalige ecologisten en socialisten.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

2 gedachten over “OPINIE. Maak van Zaventem Vlaamse luchthaven”

  1. Eindelijk Vlaamse meerderheidsparticipatie voor de Luchthaven van ZAVENTEM. Vlaanderen baas op zijn eigen grondgebied om eerst en vooral ongeoorloofde Franstalige tegenwerking uit te sluiten. De afgunst heeft in het verleden al genoeg schade aan onze gemeenschap berokkend. BASTA !!!!!

  2. Niet vergeten dat het Vlaams (?) Parlement Bruxelles tot hoofdstad bevorderde. Vlaamse steden kwamen wegens hun Nederlandstalig karakter niet aanmerking.
    Vlaanderen pompt al Vlaams belastinggeld in Bruxelles en Wallonië. Nu investeert N-VA bovenop nog Vl belastinggeld in de nationale, dus tweetalige, luchthaven. MR, Les Engagés, en tutti quant,i mogen dankbaar wezen voor de nieuwe N-VA dotaties. In de Vlaamse rand rond Brussel en langsheen de taalgrens financiert Vlaanderen de verfransing via het Franstalig onderwijs. Wie kent er niet de Vlaams-nationale spreuk:”Je suis cocu mais content?”

Plaats een reactie

Delen