Het is als toeristische trekpleister een goed idee om vooral tijdens de zomermaanden toeristen van over de ganse wereld te waarschuwen tegen zwartwerk en gadgetverkopers. Dat moeten ook de stad Parijs en de politie allicht gedacht hebben, want ze lieten op 6 augustus affiches aanbrengen met daarop de boodschap: “Laat u niet verleiden! Koop geen voorwerpen bij clandestiene verkopers, want u versterkt er illegale netwerken mee.” Een correcte boodschap: steun de legale economie, steun de Franse zelfstandigen. En toch wekte de affiche veel woede en ergernis op.
Op de affiche ziet men een man met een verleidelijke verkopersblik kijken naar de mogelijke kopers. In zijn handen houdt hij een beeldje vast, de Eiffeltoren van Parijs. Alleen: de tekening van de verkoper is wel bijzonder ver verwijderd van de realiteit van de clandestiene verkopers, die de markten en toeristische straten van Parijs overrompelen met hun gadgets voor toeristen.
Volgens een enquête van Le Parisien uit 2019 komen de verkopers meestal uit Afrika: “Mali, Guinea, Kameroen… het gaat meestal om vrij jonge mannen die hun land in crisis hebben verlaten en hun kansen, zonder papieren weliswaar, in Europa uitproberen.” Een profiel dat niet helemaal overeenkomt met het Europese gezicht op de affiche.
(Lees verder onder de bewuste affiche.)

Niet eerste keer
De commentaren, ook in de Franse kranten, logen er niet om. Zo ironiseerde Eric Naulleau, columnist: “Helemaal de robotfoto van de clandestiene verkoper, het volstaat even te wandelen in de buurt van de Eiffeltoren om er zeker van te zijn.”
Een militante van het vrouwencollectief Némésis vraagt zich hardop af: “Hebt u al een Europese clandestiene verkoper in Parijs gezien?” De commentaren op sociale media bleven maar komen. De affiches werden intussen uit het straatbeeld en van de sociale media verwijderd.
Het is niet de eerste keer dat een overheidscampagne tegen onveiligheid of ander asociaal gedrag veraf lijkt de staan van de werkelijkheid in Frankrijk. In mei 2024 lanceerde de minister van Binnenlandse Zaken een campagne tegen illegale straatraces, een echte plaag in Frankrijk. Maar ook hier veroorzaakte het gebruikte promobeeld ergernis: een blanke man met rolkraag op een scooter.