Ben & Jerry’s-oprichter Ben Cohen wil zélf een ijssmaak voor Palestina maken. Dat doet hij nadat Unilever, de huidige eigenaar van het ijsjesmerk, weigerde om dat te doen. Hij kondigt dit aan op sociale media, maar krijgt niet de reactie die hij verwachtte.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
“Unilever/Magnum heeft Ben & Jerry’s ervan weerhouden een smaak voor Palestina te maken, dus ik doe het zelf.” Dat tweet Ben Cohen, medeoprichter van ijsmerk Ben & Jerry’s. Sinds Ben & Jerry’s in 2000 werd overgenomen door Unilever, mengt Cohen zich veel in het politieke debat als voorstander van de meest progressieve Democraten en heeft hij een belangrijke stem als activist.
Unilever / Magnum stopped Ben & Jerry’s from creating a flavor for Palestine — so I’m doing it
— Ben Cohen (@YoBenCohen) October 28, 2025
myself.
I’ve got a watermelon, an empty pint, and I need your help:
Name the flavor or suggest ingredients
Or design the pint packaging
Tag @yobencohen, @MagnumGlobal use… pic.twitter.com/L3h6Z4Hzw6
Ben & Jerry’s was in het verleden niet vies van (politiek) activisme. Na de dood van George Floyd en de BLM-protesten plaatste het merk de volgende boodschap op zijn website: “De blanke heerschappij moet ontmanteld worden.”

Eigen smaak
“Ik heb een watermeloen, een lege beker en ik heb jullie hulp nodig: geef de smaak een naam, stel ingrediënten voor of ontwerp de verpakking (van het ijsje).” Op deze manier hoopt Cohen Ben&Jerry’s en zusterbedrijf Magnum onder druk te zetten.
Hij krijgt echter vooral negatieve reacties op zijn oproep. “Watermelon Mintifada”, “The Bomb”, “Paraglide Pistachio” en “Hamas Terrormisu” zijn slechts enkele suggesties om de smaak een naam te geven. Al zijn er ook mensen die het initiatief toejuichen en hopen dat een deel van de opbrengst naar het goede doel gaat.

Meer over dit thema








