Met een Tesla of andere elektrische wagen naar de autokeuring? "Keurders kennen er geen snars van"

Beeld uit een keuringscentrum. Shutterstock

Regelneverij

Met Tesla of andere elektrische wagen naar autokeuring? “Ze kennen er geen snars van”

Anton Schelfaut

Een Tesla of andere elektrische wagen door de autokeuring loodsen, blijkt een oefening in absurdisme. Dat verzucht althans ondernemer en investeerder Pieter Casneuf op X na een bezoek aan de autokeuring met zijn Tesla. De conclusie is bikkelhard: de autokeuring is niet in staat om elektrische wagens te keuren en zou beter afgeschaft worden.

De calvarietocht van Casneuf begon al bij de zoektocht naar het chassisnummer. Dat moet de bestuurder volgens hem zélf zoeken, omdat de keurder “van toeten noch blazen weet”.

Dat het VIN-nummer moeilijk vindbaar is, is een gekend probleem bij sommige Tesla’s. Bij bepaalde exemplaren is het chassisnummer namelijk enkel te vinden onder de bekleding ter hoogte van de B-paal, een verticale steunpilaar tussen de voor- en achterdeur, aan de bestuurderszijde. Aangezien de controle van het chassisnummer essentieel is om een wagen wegwaardig te verklaren, zullen sommige eigenaars dus eerst langs de garage moeten passeren om de bekleding te laten uitbreken.

Daarna moest Casneuf zelf uitleggen dat zijn Tesla vierwielaandrijving heeft – cruciaal om het ding op de rollen niet kapot te maken. Maar het wordt nog erger: de keurder weet niet eens hoe hij vooruit moet rijden met een elektrische auto. Voor de zekerheid ging de wagen de brug op met de deur open, zodat de auto niet automatisch op slot zou gaan en de keurder daardoor buitengesloten zou worden.

Enig lichtpuntje? De keurder kent wel de vervaldatum van de brandblusser. Een detail dat Casneuf pijnlijk hilarisch vindt: “Iedereen met een IQ groter dan 2 bio-erwten weet dat je met een brandblusser enkel toeschouwers op afstand kan houden als een BEV (batterij-elektrisch voertuig, red.) in de fik gaat.”

(Lees verder onder het X-bericht.)

Groene kaart voor fluo hesjes

De essentiële veiligheidssystemen die in een Tesla zijn ingebouwd en door de meeste bestuurders voortdurend worden gebruikt, worden dan weer niet getest. Denk aan de adaptieve koplampen, autopilot, noodremassistent, automatisch sturen, automatische bandenspanningscontrole en regeneratief remmen. “Dat is software, meneer”, krijgt Casneuf te horen. Nochtans rijdt Casneuf voortdurend met autopiloot en is regeneratief remmen zijn standaard remmethode geworden. Maar kennelijk is de goede werking daarvan niet belangrijk genoeg om door de autokeuring onderzocht te worden.

De keuring eindigt met een groene kaart. Niet dankzij de uitgebreide kennis van de keurders over elektrische wagens, maar omdat de papieren kloppen en de brandblusser geldig is. De keurder? “Content dat hij van die Tesla verlost is. Rare dingen. Gelijk een GSM maar groter. En met wielen”, hekelt Casneuf. Zijn conclusie is bikkelhard: “Afschaffen die handel. Autokeuring kan geen BEV nakijken. Nada.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

1 gedachte over “Met Tesla of andere elektrische wagen naar autokeuring? “Ze kennen er geen snars van””

Plaats een reactie

Delen