Glenn Martens en H&M: groot modenieuws of gewoon slimme marketing?

Shutterstock

Financiële vrijheid

Samenwerking tussen Glenn Martens en H&M blijkt wel erg banaal te zijn

Lode Goukens

Wanneer een Belgische topontwerper die Diesel nieuw leven inblies en creatief leiding geeft bij Maison Margiela ineens voor budgetketen H&M ontwerpt, rijzen de wenkbrauwen. Reclamestunt of revolutie?

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

Een jaar na de aankondiging is de collectie van Glenn Martens voor H&M onthuld. De Belg kreeg carte blanche om stukken te hertekenen die iedereen in zijn kast zou moeten hebben. Het resultaat? Tien stuks voor vrouwen, negentien voor mannen. Hoofdzakelijk online en in geselecteerde winkels. Modebladen juichen: “Deze H&M-collectie is typisch Glenn Martens.” Distressed broeken, truien met scheuren, grote trenchcoats en ingedeukte tassen. Bekende acteurs poseren ermee, terwijl Martens zegt: “Ik zie de collectie als een grote familie van kledingstukken die allemaal meerdere doeleinden en meerdere uitgangspunten hebben.”

De kunst van de schijn

Maar kijk voorbij de glossy campagnebeelden en de werkelijkheid wordt prozaïscher. Modejournaliste Emma Vloeimans noemde het een “érg quirky designersamenwerking”, maar wie de individuele stukken op de H&M-website bekijkt, ziet plots veel banalere kleding. Ineens zijn het gewoon gemanipuleerde jeans, gevlochten truien en bedrukte jurken. Een pak minder avant-garde dan de campagne doet vermoeden.

H&M speelt dit spelletje al sinds 2004. Karl Lagerfeld opende de dans, gevolgd door Stella McCartney, Versace en Balmain. Dit jaar alleen al werkten Magda Butrym en nu Martens mee. De onbeantwoorde vraag: wie betaalt wie? Krijgt Martens een cheque of betaalt hij indirect voor de media-aandacht? Hoogstwaarschijnlijk is het een win-win zonder grote bedragen. Want mode blijft de kunst van de schijn ophouden.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Plaats een reactie

Delen