Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) wil van de Turnhoutsebaan in Borgerhout een fietsstraat maken. De drukke invalsweg naar het stadscentrum kampt al jarenlang met problemen op vlak van verkeersveiligheid. Dit omdat er onvoldoende fietspaden zijn en er al vaak conflicten ontstonden tussen de verschillende weggebruikers.
Momenteel wordt de gewestweg opgevat als een “lokale weg met gemengd verkeer”. De snelheidslimiet is er 50km/u. Op het deel tussen de Kerkstraat en de Stenenbrug zijn er echter geen fietspaden voorzien, wat leidt tot gevaarlijke situaties. Ook op andere delen komen fietsers vaak in conflict met rijdende en geparkeerde auto’s, maar ook met wandelende shoppers.
De verkeersveiligheid op de Turnhoutsebaan leidt al jarenlang tot discussies tussen het Antwerpse stadsbestuur, het district Borgerhout en de Vlaamse overheid. Het belang van deze toegangsweg tot de stad is dan ook niet te onderschatten. De bereikbaarheid van de binnenstad, het openbaar vervoer dat er rijdt en de parkeerplaatsen voor de vele handelszaken zijn en blijven altijd belangrijk.
Gevaar op schoolroutes
“De actieve weggebruiker heeft momenteel geen ruimte op de Turnhoutsebaan”, aldus minister Lydia Peeters. “Bovendien liggen er heel wat scholen op de Turnhoutsebaan en in de onmiddellijke omgeving werden recentelijk nog meerdere knelpunten op schoolroutes in kaart gebracht. Ik kreeg dan ook heel wat vragen om hier op korte termijn te zorgen voor verkeersveiligheidsmaatregelen. Om de veiligheid van de fietsers en wandelaars te verhogen, moeten we hen ook centraal stellen.”
Een onderzoek van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en overleg met verschillende belanghebbenden leidde bij Peeters tot de conclusie dat een fietsstraat de beste oplossing is. Die zou tijdelijk zijn, tot er een grotere herinrichting komt. In een fietsstraat geldt een snelheidslimiet van 30km/u en mag gemotoriseerd verkeer geen fietsers inhalen.
Het districtsbestuur van Borgerhout reageert alvast positief. “Dit is een eerste stap in de goede richting”, vindt districtsburgemeester Marij Preneel (Groen). “Ik ben blij dat minister Lydia Peeters doortastend ingrijpt. Handhaving wordt belangrijk, alsook de uitvoering van het Antwerpse bestuursakkoord met de volledige heraanlegging van de baan met opening van de premetrostations.” De fietsersbond wist ook al te zeggen dat ze tevreden zijn met het plan.
Patsers in BMW’s en Volkswagens echte probleem
De Vlaams Belang-fractie van de Antwerpse gemeenteraad is echter niet tevreden met het voorstel. Fractieleider Sam Van Rooy reageert: “Tijdens mijn studietijd fietste ik bijna dagelijks over de Turnhoutsebaan in Borgerokko, van de Stenebrug tot de Carnotstraat. De baan wordt geteisterd door dubbelparkerende en gevaarlijk rijdende BMW’s en Golfjes. Denk hierbij ook aan de vele Marokkaanse trouwstoeten. Zij zijn het die het in de eerste plaats levensgevaarlijk maken voor fietsers en andere weggebruikers. Daarop moet er dus veel meer en strenger worden gehandhaafd, met hogere boetes en intrekking van rijbewijzen.”
Volgens van Rooy biedt een fietsstraat geen oplossing. “Een fietsstraat met een snelheidsbegrenzing van slechts 30km/u zal louter leiden tot nóg meer filevorming, frustratie en gevaarlijke verkeerssituaties.” Volgens de fractieleider bestaat de enige échte oplossing eruit al het tramverkeer onder de grond te leggen. Op die manier moet er meer plaats vrijkomen voor een volwaardig fietspad. Van Rooy is er van overtuigd dat de verkeersdoorstroming op die manier voor élke weggebruiker kan verbeteren.
Ik stel eerder voor om van de Turnhoutsebaan een openbaarvervoerstraat met nog hoogstens plaatselijk autoverkeer te maken. Fietsers kunnen best uitwijken naar de naastgelegen straten waar hoe dan ook maar 30 km per uur mag (en vaak ook kan) worden gereden. Het wegvallen van deze invalsweg daar kan best opgevangen worden door Plantin Moretuslei die op haar beurt een autostraat zou moeten worden, zonder openbaar vervoer en zonder fietsverkeer. Zolang er niet wordt gedacht aan het ‘exclusief’ maken van straten die dan of hoofdzakelijk of zelfs uitsluitend voor auto’s, of voor openbaar vervoer of voor zacht vervoer dienen, zal men er nooit komen, alle zelfbenoemde verkeersspecialisten ten spijt!