De politie houdt rekening met een verdubbeling van het aantal flitsboetes in ons land, naar in totaal zo’n 5 miljoen boetes per jaar, wanneer straks steeds meer trajectcontroles functioneren. Dat schrijven het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en De Standaard donderdag.
Volgens nieuwe cijfers van minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) gingen in de gewestelijke verwerkingscentra van de federale politie in 2020 bijna 2,2 miljoen boetes de deur uit. Het gaat daarbij om automatisch vastgestelde verkeersovertredingen door bijvoorbeeld flitspalen of trajectcontroles. Verlinden houdt er echter rekening mee dat dat aantal straks meer dan verdubbelt, als straks tientallen extra trajectcontroles geactiveerd worden. Om die stroom extra boetes te kunnen verwerken, komen er in de verwerkingscentra 35 personeelsleden bij.
“We schatten dat we dan in staat zijn om een maximum van 5 miljoen boetes te bereiken, een stijging van 127 procent ten opzichte van 2020”, antwoordde Verlinden op een vraag van N-VA-Kamerlid Wouter Raskin.
In Vlaanderen zijn de afgelopen jaren 238 trajectcontroles geïnstalleerd, verspreid over 135 locaties. Die worden nu een voor een in gebruik genomen. Verlinden verwijst ook naar het plan van minister van Justitie Vincent van Quickenborne (Open Vld) om komaf te maken met de zogenaamde tolerantiemarges.
In heel het land zijn al 139 trajectcontroles operationeel, waarvan 41 langs Vlaamse gewest- en snelwegen.









Boetes zijn indirecte belastingen. Waarom denkt ge dat er zo massaal veel te veel verkeersborden neergepoot worden ?
Het gaat al lang niet meer om de veiligheid. Enkel kassakassa telt nog.
Het gaat al lang niet meer om de veiligheid. Enkel kassakassa telt nog,niks anders.
Mooie investering, maar toch zullen ze ons extra blijven uitmelken op onze belastingbrief!
Hoera voor de kassa van de overheid en hoogstwaarschijnlijk ook nog een bijkomende/extra transfer naar Brussel en Wallonië.
En de brave Vlaming ploegde voort…L
Inderdaad, op de fundering van “verkeersveiligheid” is nu een huis van verdoken belasting gebouwd.
Het is een puur verdienmodel geworden waarbij quasi begrotingsgewijs zelfs winstmarges op berekend worden om hun investeringen terug te verdienen.
Dus: relevantie tot de veiligheid van de burgers 0,0
Was te verwachten nu gebleken is dat de opbrengsten van de verkeersboetes dit jaar maar de helft blijken te zijn van het bedrag dat Van Quickenborne had ingeschat.