Vanaf volgend jaar zullen studenten die zich inschrijven in de bachelors farmaceutische wetenschappen, wiskunde, bio-ingenieurswetenschappen en fysica/fysica en sterrenkunde vooraf een verplichte starttoets afleggen. Daarmee stijgt het aantal opleidingen met zo’n verplichte starttoets van 8 naar 12. In de toekomst komen er nog meer opleidingen bij, meldt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA).
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
De voorbije jaren zijn er in het Vlaamse onderwijslandschap verschillende instrumenten ingevoerd die jongeren moeten helpen en oriënteren in hun studiekeuze. Meer dan een kwart van de studenten verlaat het hoger onderwijs zonder een diploma en amper 1 op de 3 studenten behaalt een bachelordiploma binnen de vooropgestelde termijn van 3 jaar. Weyts pleit al langer voor meer verplichte starttoetsen of ijkingstoetsen die studenten afleggen vlak voor ze beginnen aan hun opleiding. Op basis van zo’n starttoets weten studenten meteen wat voor remediëring er eventueel nodig is om van het eerste jaar toch een succes te maken.
Steeds meer opleidingen met verplichte toets
Er waren aanvankelijk vier opleidingen met een zogenaamde ijkingsproef: de bachelor in de diergeneeskunde, de bachelors in de ingenieurswetenschappen en de educatieve bacheloropleidingen voor kleuter-, lager en secundair onderwijs. Weyts voegde daar begin dit jaar nog eens vier opleidingen aan toe: de bachelor in de industriële wetenschappen, de bachelor bio-industriële wetenschappen, de bachelor biowetenschappen en de bachelor of Engineering Technology. Vanaf het academiejaar 2022-2023 komen daar dus vier opleidingen bij.
“Stap voor stap moeten we dit soort starttoetsen verder uitrollen over het hoger onderwijs”, zegt Weyts. “De volgende stap is dan dat ook het remediëringstraject verplicht wordt voor wie ondermaats presteert op de proef. Wie slecht scoort, moet meteen bijgespijkerd worden. Alleen zo kunnen we vermijden dat problemen blijven aanslepen en dat er hele jaren verloren gaan.”







Kan een objectieve toets naar prioriteit van kennisoverdracht niet opgelegd worden aan schooldirecteuren? Ook voor kandidaten prof en rector aan universiteiten zou een objectieve toets niet misstaan.
Voor flutrichtingen waarvan 80 % van de afgestudeerden toch in een nutteloos en overgesubsidieerd jobke tereecht komen , is zo een toets natuurlijk niet nodig . Je kan de vraag anders stellen : “studeren ” in die flutrichtingen niet te veel onbekwamen , die beter met de echte realiteit van de werkvloer geconfronteerd worden , dan in hun woke paradijs verder te lummelen ? En kan het uitgespaarde geld dan aan diegenen die echt nuttige richtingen , waar je hard moet studeren, aandurven en het moeilijk hebben , extra te begeleiden ?