Vlaanderen grijpt de macht op Brussels Airport: slim of riskant?

Vlaanderen grijpt de macht op Brussels Airport: slim of riskant?

Binnenland politiek

Vlaanderen grijpt de macht op Brussels Airport: slim of riskant?

Met een investering van 2,7 miljard euro wordt Vlaanderen plotseling de grootste aandeelhouder van Brussels Airport. Terwijl Franstalige politici en Open Vld schreeuwen over communautaire provocatie, ligt de werkelijke vraag elders: is dit een strategisch sterke zet of een dure gok?

De cijfers spreken voor zich: via de aankoop van 38 procent van de aandelen van een Canadees investeringsfonds wordt Vlaanderen met 39 procent de cruciale aandeelhouder van de luchthaven in Zaventem. Brussels Airport is de tweede economische pool van België, na of zeker samen met de Antwerpse haven. Het zorgt voor 64.000 directe en indirecte banen waarvan 70 procent Vlamingen zijn. Voor een regio die economisch het zwaarst weegt op de luchthaven, is deze overname dus niet meer dan logisch, legt ‘t Pallieterke uit in de Economische Zaken-rubriek.

“Wat is er verkeerd aan een Vlaamse regering die een luchthaven opkoopt die op Vlaams grondgebied ligt?”

Toch regent het kritiek vanuit alle hoeken. Bij de Franstalige oppositie zien ze het als bewijs van “de steeds sterkere greep van Vlaanderen op Belgische instellingen”, terwijl Open Vld’s Gwendolyn Rutten spreekt van een “communautaire provocatie”. Veel relevanter is echter de kritiek van ex-Open Vld’er Maurits Vande Reyde op de financiële kant: door elders geen besparingskeuzes te maken stijgt de Vlaamse schuld van 79 naar 85 procent van de inkomsten, met een vooruitzicht van meer dan 100 procent tegen 2029.

De economische logica achter de overname is echter niet te ontkennen. Private hoofdaandeelhouders van luchthavens zijn vooral geïnteresseerd in winstmaximalisatie, wat volgens experts tot verstorende effecten leidt. Het Canadese pensioenfonds OTPP deed de luchthaven de voorbije jaren afwijken van kerntaken door extra te investeren in vastgoed zoals het nabijgelegen Sheraton hotel. Met de Vlaamse overheid als referentieaandeelhouder kan strategischer geïnvesteerd worden, met meer oog voor duurzaamheid en werkgelegenheid.

“Een overheid is gevoeliger voor minder milieu- en geluidsoverlast”, stelt de analyse. Bovendien heeft Brussels Airport momenteel 1,7 miljard euro schulden – vijf keer de operationele winst. Met publieke aandeelhouders kan hier evenwicht hersteld worden, zonder de druk om winsten onmiddellijk als dividend uit te keren. Of Vlaanderen uiteindelijk met winst kan doorverkopen blijft echter de vraag die deze 2,7 miljard euro investering zal maken of breken.

De volledige Economische Zaken-rubriek lezen? Dat kan hieronder:
ECONOMISCHE ZAKEN. De logica achter een 'Vlaamse' luchthaven van Zaventem
ECONOMISCHE ZAKEN. De logica achter een ‘Vlaamse’ luchthaven van Zaventem

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Angélique Vanderstraeten voor alle expertise van bank- en financiewezen tot de grote trends in de wereld van de economie.

2 gedachten over “Vlaanderen grijpt de macht op Brussels Airport: slim of riskant?”

  1. Voor Sommige politiekers is deze wijziging een goed betaald mandaat minder, eindelijk geeft dit een besparing op werkingskosten en stijgt de rentabiliteit. Vlaanderen sponsort al teveel voor andere gewesten

  2. Stemming budget Vlaams Parlement uitgesteld door protest Open Vld: liberalen vragen “transparantie” over inkoop in Brussels Airport. De stemming van de begrotingsaanpassing in het Vlaams Parlement wordt met een week uitgesteld. Open Vld heeft namelijk uit protest een advies van de Raad van State gevraagd.

Plaats een reactie

Delen