Veggieburger verdwijnt uit de winkel: het einde van een hype

Illustratiebeeld. Shutterstock

Vrijheid

Veggieburger verdwijnt uit de winkel: het einde van een hype

Redactie PAL

Iets meer dan een maand geleden besloot het Europees Parlement dat plantaardige producten niet meer onder de noemer ‘worst’ of ‘burger’ verkocht mogen worden. Verleden maand ook verloor Beyond Meat, de Amerikaanse producent van vleesvervangers, meer dan de helft van zijn beurswaarde. Terwijl vleesvervangers in de winkel schaarser worden, lanceerde Colruyt in september dan weer ‘hybride vlees’. Wat is er aan de hand? Opiniemaker Filip Van Laenen analyseert deze week in ‘t Pallieterke.

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

Het is ongetwijfeld een teken des tijds dat het gezond verstand verleden maand in het Europees Parlement even mocht zegevieren. De plantenlobby moet op zoek naar een nieuwe benaming om consumenten om de tuin te leiden met hun vleesvervangers.

In de pers lazen we enkele zurige commentaren dat de vleeslobby hiermee haar slag thuisgehaald had. Maar stel je voor dat iemand hout zou verkopen als ‘plantenijzer’: hij of zij zou meteen een proces aan zijn been krijgen wegens consumentenbedrog.

De keerzijde van ultrabewerkte voeding

Twee tot drie jaar geleden was er niets zo hip als vleesvervangers lekker vinden, en winkelketens sprongen gretig mee op die trend. Maar echt lekker waren die vleesvervangers nooit. Het is trouwens veelzeggend dat zelfs de meest overtuigde veganist of vegetariër blijkbaar niet kan overleven zonder op tijd en stond de smaak en het gevoel van vlees in zijn bek te voelen. Hoeveel gezonder is dan niet een biefstuk, die helemaal onbewerkt alleen maar wat zout en peper nodig heeft, vergeleken met zo’n ultrabewerkte veggieburger?

Beyond Meat, de Amerikaanse producent van vleesvervangers, zakte afgelopen maand op de beurs bijna helemaal door het ijs. Het bedrijf moet zijn eerste winst nog maken en verloor op de beurs al meer dan 99 procent van zijn waarde sedert de beursgang in 2019.

Enkele jaren geleden was je als festival niet helemaal mee als je het aantal hotdog- en hamburgerkramen niet minstens halveerde. Tegenwoordig komen ze daar noodgedwongen op terug, zoals verleden week nog het Deense NorthSide Festival. Het bestuur gaf in een persmededeling toe dat ze het effect van hun eenzijdige, uiterst drammerige beslissing uit 2022 meer en meer voelden in de bezoekersaantallen, en dat het overleven van het festival op het spel stond.

Een van de laatste stuiptrekkingen was de lancering van hybride vlees door Colruyt, een mengeling van vlees met planten. Of het ook een succes zal worden, is nog maar zeer de vraag.

Lees hier het volledige artikel van Filip Van Laenen.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Plaats een reactie

Delen