Een handelsdispuut tussen Nederland en China legde de Europese auto-industrie haast plat. Toen de Nederlandse overheid het Chinese Nexperia blokkeerde wegens vrees voor technologiespionage, kondigde Peking meteen een exportverbod aan voor cruciale halfgeleiderchips.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Volkswagen en andere autobouwers sloegen alarm: productielijnen dreigden stil te vallen. Uitgerekend Donald Trump moest redding brengen via onderhandelingen met Xi Jinping. De crisis toont pijnlijk aan dat Europa vijf jaar na Covid nog altijd niets heeft geleerd.
Trump redt waar Von der Leyen faalt
Het begon in september 2025 toen de Nederlandse overheid via de Good Availability Act alle beslissingen van chipproducent Nexperia blokkeerde. De reden: “Kritische technologie en expertise plus hoogwaardige onderdelen zouden naar China worden versluisd.” Chinese topman Xuezheng Zhang zou in het verleden betrokken zijn geweest bij bedrijfsspionage en de verkoop van geheime commerciële data. Peking sloeg meteen terug met een exportverbod.
Het gevolg was grote paniek bij de auto-industrie. In een nieuwe wagen worden bijna 400 chips verwerkt en die toevoer dreigde op te drogen. Het Duitse Volkswagen trok aan de alarmbel met verhalen over productielijnen in Wolfsburg die stil zouden vallen. Ook Bosch en andere bedrijven die een beroep doen op halfgeleiders raakten in paniek. Ondertussen is de crisis bezworen, maar niet dankzij Brussel. Het was uitgerekend Donald Trump, nemesis van Commissievoorzitter Ursula von der Leyen, die via gesprekken met Xi Jinping voor een oplossing zorgde.
De episode is op meerdere vlakken pijnlijk. De Nederlandse overheid maakte wél een vuist, maar de impact van een slag richting China bleek beperkt. Dat komt ervan als een cruciaal bedrijf als Nexperia zijn productie vooral in het Verre Oosten heeft gezet, plus deel blijft van een Chinees bedrijf dat op massa’s overheidsgeld kan rekenen. De hoofdzetel mag dan wel in Nijmegen zijn en Nexperia is een soort kleindochter voortgekomen uit Philips: een écht Europees bedrijf is het niet meer.
China-afhankelijk
Wat echter het meest pijn doet is dat Europa voor zijn zo cruciale chiptechnologie nog altijd afhankelijk is van China. Men heeft de lessen van de coronapandemie niet geleerd. We voelden het in de eerste twee maanden van 2020 al: covid veroorzaakte een gigantische verstoring van de internationale aanvoerlijnen. Toen viel ook de export van halfgeleiders voor de Europese auto-industrie stil. Gelukkig hadden de grote autoproducenten grote voorraden opgebouwd en daalde de vraag tijdens de pandemie.
Verschillende economen waarschuwden toen: er moet een beleid worden uitgerold waarbij de toeleveringsproblemen zich niet meer kunnen voordoen. Men heeft duidelijk niet of te weinig nagedacht over productie dicht bij huis. Chips wegen drie keer niets en het transport is spotgoedkoop. Toen de economie terugkeerde naar een normale post-pandemie situatie, was er geen urgentie om naar een alternatief te zoeken. Komt er nog bij: “De producenten van halfgeleiders in Europa zelf kunnen zo’n productielijn niet van de ene dag op de andere uitrollen.” De productie kan pas beginnen als men verzekerd is van langdurige contracten. In plaats van zoveel energie te steken in klimaattransitie kan de Europese Commissie beter investeren in een Europees plan voor massale lokale chipproductie.
Het volledige artikel over de panikerende auto-industrie vindt u hier.









