De VRT heeft voetbalcommentator Filip Joos op het matje geroepen na zijn uitspraken over Iran tijdens de wedstrijd tegen de Rode Duivels op het WK Voetbal. Dat schrijft HUMO.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Filip Joos becommentarieerde de wedstrijd België-Iran en keurde het boegeroep dat op de tribunes weerklonk tijdens het volkslied van Iran goed. “Zo hoort het ook, want het is het volkslied van een aantal gekken die er de leiding hebben”, klonk het. Hij had het ook over “de vlag van een regime dat zijn eigen burgers vermoordt”.
Weinig voetbalcommentatoren zouden dit durven. Forza Filip Joos. 💪 pic.twitter.com/ROsfuNRYSR
— Theo Francken (@FranckenTheo) June 22, 2026
De voetbalverslaggever stopt wel vaker actueel-politiek getinte uitspraken in zijn commentaar. “Het laat zich raden dat iemand in het Witte Huis in Washington zal supporteren voor Nederland”, zei hij tijdens een wedstrijd van Nederland, zinspelend op de oranje huidskleur van Donald Trump. Of nog: “Een raket in Houston! Dat zijn ze hier gewoon”, verwijzend naar het Space Center van de NASA in Houston.
“Gevraagd terughoudend te zijn”
De uitspraken van Joos verspreidden zich razendsnel op sociale media en hij kreeg er veel lof voor, maar bij de openbare omroep is men minder tevreden. “Onze deontologische richtlijn schrijft voor om terughoudend te zijn in het uiten van meningen over geopolitieke kwesties”, reageert de VRT bij HUMO. “Zijn uitspraak over de oranje man in het Witte Huis kun je nog als humor bestempelen, maar zijn andere uitspraken gaan toch iets verder. We hebben het dus met hem besproken en hem gevraagd om terughoudend te zijn.”
Verschillende mensen, onder wie ook HUMO-journalist Sam Ooghe die het artikel over de kwestie schreef, zijn het niet eens met die uitleg. “het Iraanse regime vermoordt zijn eigen burgers. Dat is geen netelige, politiek gevoelige uitspraak. Filip Joos benoemt hier simpelweg de feiten. Moet toch kunnen?”, vindt hij.
Voor alle duidelijkheid: het Iraanse regime vermoordt zijn eigen burgers. Dat is geen netelige, politiek gevoelige uitspraak. Filip Joos benoemt hier simpelweg de feiten. Moet toch kunnen? https://t.co/zuW6nEHyOf
— Sam Ooghe (@OogheSam) June 26, 2026
Lees hier: Voetbalcommentator Filip Joos begrijpt boegeroep tijdens Iraans volkslied: “Het volkslied van een aantal gekken”









Waar was deze oh zo hoogstaande deontologie van de vrt recent met de Israëlische deelname aan het songfestival? Twee maten, twee gewichten van de nog steeds bloedrode stasi-zender.
Bijkomend vraag ik mij af wat die NVA’ers doen in de raad van bestuur. Kop in kas en gewoon lang de kassa passeren blijkbaar.
HIJ WAS ONTZETTEND VEEL MILDER VOOR DE QUATAREZEN DIE EVEN GOED SLAVENDRIJVERS EN MOORDENAARS ZIJN.
De VRT is politiek achterlijk en slaat de meest ongelofelijke onzin uit. Israël moet worden veroordeeld terwijl het de enige democratie in de regio is. Ondertussen hangt de Iraanse dictatuur vier mensen per dag op om de bevolking eronder te houden.