De grote werf van Metrolijn 3, die 18 Brusselse stations via een nieuwe tunnel moet verbinden, zal Brussel bijna 7 miljard euro kosten. Een deel van die kosten wil Brussels minister van Financiën en Begroting Sven Gatz (Open Vld) financieren via de Brusselse kilometerheffing, een ander deel moet van het Belirisfonds komen. Dat stelt hij in een nieuwe nota met budgettaire prognoses tot 2030. Coalitiegenoot PS reageert afwijzend.
Het Brussels Gewest dreigt bij ongewijzigd beleid tegen een schuld van 17 miljard euro aan te kijken tegen 2028. Dat is bijna 300 procent van de inkomsten, berekende de universiteit van Namen. Ratingbureau Standard & Poor’s geeft een schuldratio onder 205 procent aan als drempel om geen verlaagde rating te krijgen en daar wil bevoegd minister Gatz zich aan houden.
Investeringen buiten de begroting
Volgens hem kunnen, mits inspanningen, alle strategische investeringen in de begroting ingeschreven worden, kan de schuldratio onder die 205 procent blijven én kan de financiering van Metro 3 verzekerd worden. In de vorige drie begrotingen werden ‘strategische investeringen’ niet meer opgenomen in de Brusselse begroting. Gatz redeneerde dat die niet enkel het gewest, maar ook het hele land ten goede zouden komen, tot onvrede bij de oppositie.
In een opiniestuk op LinkedIn begin dit jaar gaf Gatz aan dat het in tijden van lage rentes te verantwoorden was om dergelijke investeringen buiten de begroting te houden. De Vlaamse regering doet dat immers ook met Oosterweel, Wallonië doet dat voor de herstellingen na de overstromingen in de Vesderstreek. Volgens hem het door de nieuwe, hogere rentevoeten niet meer mogelijk om die strategische investeringen buiten de begroting te houden.

Rekeningrijden
De kostprijs voor metrolijn 3 komt nu dus terug in de begroting. Volgens de laatste schattingen is er dan 4,7 miljard nodig om de metro af te werken, 486 miljoen in 2025, 586 miljoen in 2026 en meer dan een miljard in 2029 en 2030.
Om dat te financieren, wil Gatz 50 miljoen euro van het Belirisfonds gebruiken. Dat Belirisfonds werd oorspronkelijk opgericht om de internationale en hoofdstedelijke rol van Brussel te ondersteunen en moest dienen om o.a. metrolijnen, grote werven en openbare gebouwen te financieren.
Daarnaast wil de Open Vld-minister de werken voor 250 miljoen euro per jaar financieren met SmartMove, het Brusselse rekeningrijden. Een testfase voor die kilometerheffing is afgerond, maar het Vlaamse en Waalse Gewest staan op de rem en de meeste Franstalige partijen in Brussel zijn ook tegen. Wettelijk en technisch is SmartMove snel in te voeren en Gatz blijft voorstander. Voor Brussels PS-fractieleider is de kilometerheffing alvast geen optie.
Lees ook:
heeft dat gat’z’ nu leren rekenen?Geen geld voor brussel,ik kom er nooit.
Eerst zien dat je geld hebt om iets uit te voeren, geen geld, geen uitvoering. Dus alweer een platte vld taks op kap van de Vlaming die hij toch zo haat. Aschaffen subsidies van 1 miljard € per jaar voor de DOODsbeschouwingen, als ze pastoor of imam willen spelen moeten ze daar maar zelf voor opdraaien, afschaffen 750 miljoen € per jaar voor de regimepers, enz enz, afschaffen uittredingsvergoeding enz enz en dan kom je er wel maar deze vlaminghater gaat geen eurocent Vlaams geld zien, oh neen en zeker niet voor een Gliberaal.
Gatz’ rekenkunde is intussen notoir , 7 miljard wil zeggen dat het om 14 miljard gaat . Om die te verzamelen gaat hij die halen bij de boerkes in de dorpen in het Noorden . Schertsfiguur of Gatzfiguur… perfect synoniem .
Het “gespuis” mag Brussel niet binnen, maar betalen zoveel te meer…