De nieuwe pop- en cultuurzender Podium 19, een initiatief van zeven cultuurhuizen, veroorzaakt gemopper bij de commerciële artiesten. “Pure discriminatie”, zegt zangeres Margriet Hermans.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Podium 19 omschrijft zichzelf als een pop- en cultuurzender met een “veelzijdig aanbod aan nagelnieuwe concerten, muziektheater en dansvoorstellingen van op de grote podia”. De zender is een initiatief van de cultuurhuizen Ancienne Belgique, Antwerp Symphony Orchestra, Brussels Philharmonic, Concertgebouw Brugge, Opera Ballet Vlaanderen, deSingel en Kunstencentrum Vooruit. Het werkingsbudget bedraagt 900.000 euro. De Vlaamse overheid steunt het project met een subsidie van 460.000 euro. Op de eerste affiche staat een uitvoering van de bekende opera “Die Tote Stadt” maar evengoed concerten van Arno en Absynthe Minded.
Het elitaire imago van Podium 19 stoot veel Vlaamse artiesten en muzikanten tegen de borst. “Het is telkens dat kleine groepje lobbyisten dat de weg naar subsidies kent”, zegt Margriet Hermans. “De grote massa mensen wordt alweer vergeten, want die mensen gaan niet naar Arno kijken. Ik denk nochtans dat veel oude mensen of mindervaliden vandaag blij zouden zijn mochten ze Willy Sommers nog eens zien zingen. Dat zou kunnen via een degelijke live-stream. Maar aan de populaire artiesten wordt niet gedacht.”








