Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) zegt dat hij de keuzes voor het welzijn van de leerlingen aan de scholen zelf zal overlaten. Wel vroeg hij aan een werkgroep met pedagogen, psychologen en vertegenwoordigers van de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) en de onderwijsverstrekkers om scholen enkele ‘handvaten’ te geven waarmee ze de rest van dit schooljaar kunnen vastpakken.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Zo krijgen de scholen de raad om de rest van het schooljaar extra aandacht te besteden aan Nederlands en wiskunde. Daarnaast oordeelkundig om te springen met vakantieopdrachten en herexamens en om tijd vrij te maken voor een vijftigdagenviering of een proclamatie. Het gaat echter niet om verplichtingen maakt Weyts duidelijk. “De situatie is in elke school anders”, zegt Weyts. “We geven scholen dus de vrijheid om zelf de beste keuzes te maken voor hun leerlingen. Scholen zijn hier ook al mee bezig. Zij doen er al een jaar alles aan om hun leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden.”
Doorheen de adviezen wordt vooral de aandacht gelegd op het mentaal welzijn van de leerlingen. Zo wordt er bijvoorbeeld ook gevraagd de leerlingen te identificeren die extra ondersteuning nodig hebben. Deze dan gerichte ondersteuning op school of zelfs externe begeleiding te geven. VSK ontwikkelde ook een kant-en-klare en kwaliteitsvolle bevraging voor scholen over de ervaringen en verwachtingen van het afstandsonderwijs. De vragenlijst kan aangepast worden aan de context van de school.








