Na veel aandringen maakte het Gentse stadsbestuur de resultaten van een studie over de Gentse lage-emissiezone (LEZ) en de uitbreiding ervan bekend. Anneleen Van Bossuyt, fractieleider van de grootste oppositiepartij in Gent (N-VA), is niet onder de indruk. “De impact van de huidige LEZ op de Gentse luchtkwaliteit blijkt veeleer beperkt te zijn.”
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Zo zouden de concentraties stikstofdioxiden (NO₂) dalen met gemiddeld slechts 1,34 procent. En dat tegen 2025. De concentraties zwarte roet dalen met slechts 1 procent. “Indrukwekkend is anders”, aldus Van Bossuyt. “Met dergelijke lage cijfers moeten we ons afvragen of de huidige LEZ nog wel zinvol is.”
Voor de drukke verkeersassen, de ‘street canyons’, liggen de resultaten lichtelijk hoger. “Een daling van 2,37 procent voor NO₂ en 2,87 procent voor zwarte roet is echter niet spectaculair beter te noemen. De cijfers voor 2028 – het tweede referentiejaar – zijn nauwelijks beter, en voor zwarte roet zelfs een stuk minder. Dat is niet indrukwekkend, zeker rekening houdend met het feit dat in 2025 en 2028 de verstrengde LEZ-normen al van kracht zullen zijn (vanaf 1 januari 2025).”
Op zich verassen de resultaten de N-VA fractieleider niet: “Met N-VA waarschuwden we er van in het begin al voor dat een LEZ in Gent geen zin meer had: er was immers al het fameuze Circulatieplan.” Het rapport daarover bewees namelijk al dat er sinds 2017 veel verkeer – en dus uitstoot – uit de binnenstad verdwenen was. Zo waren er 17 procent minder voertuigen in de ochtend-en avondspitsen. Daarnaast kwamen er maar liefst 36 procent minder auto’s in het stadscentrum buiten de omgeving van de R40. “Een Gentse LEZ bovenop het Circulatieplan is dus dubbelop.”
Trots op politieke druk tegen groen stadsbestuur
Van Bossuyt is wel trots dat het stadsbestuur uiteindelijk toch besloten heeft om de LEZ niet uit te breiden. “Hoe dan ook zijn we met N-VA blij dat ook dat onze niet aflatende politieke druk vruchten oplevert. Keer op keer hebben we in de gemeenteraad voorstellen op tafel gelegd om de uitbreiding van de LEZ naar de prullenmand te verwijzen. Voor ons was ook zonder een dure studie van 140.000 euro duidelijk dat de maatschappelijke kosten niet zouden opwegen tegen de baten.”
Het N-VA gemeenteraadslid vreest echter dat het stadsbestuur snel nieuwe problemen zal creëren. Ze willen namelijk de tweede bewonerskaarten in de zogenaamde ‘Zuurstofwijken’ afschaffen. Dat zou voor werkende gezinnen met twee wagens een enorme domper betekenen. “Ik heb al een reeks mails gekregen van Gentenaars die het niet meer zien zitten. De enige opties voor hen zijn ofwel verhuizen uit Gent, ofwel van job veranderen. Waarom viseert het stadsbestuur hen? Het ontbreekt dit stadsbestuur te vaak aan empathie. Dat lijkt een constante in het beleid: mensen verplichten en voor voldongen feiten zetten in plaats van hen te verleiden de ‘modal shift’ te maken.”








Open Bld- GROEN bestuur, het recept om een stad / land naar de knoppen te helpen! Gelukkig zal het nu de laatste keer zijn!!!