Illustratief. Foto Shutterstock

Illustratief. Foto Shutterstock

Uncategorized

Aantal verkeersdoden in Vlaanderen stijgt

Wijnand Meeus

In de eerste negen maanden van dit jaar vielen er een pak meer doden in het verkeer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt donderdag uit cijfers van verkeersinstituut Vias. In Vlaanderen verloren de eerste negen maanden van dit jaar al 170 mensen het leven in het verkeer, 30 meer dan de 140 verkeersdoden in diezelfde periode van 2020.

In Wallonië en Brussel is er wel een kleine daling  van respectievelijk 26 en 6 verkeersdoden. Dat brengt het totaal op 290, wat twee minder is dan in 2020. In vier Waalse provincies lag het aantal doden nooit lager. Het totaal aantal verkeersongevallen kende wel een stijging in zowel Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Het gaat om 15.342 ongevallen in Vlaanderen, 7.038 in Wallonië en 2.525 in Brussel. Alles samen zijn dat er 1.976 meer dan in de eerste negen maanden van 2020.

“De trend van het aantal verkeersdoden in Wallonië en Brussel is zeer positief, maar de stijging van het aantal slachtoffers in Vlaanderen is onrustwekkend”, klinkt het bij Vias. “Een grondige analyse is nodig om de oorzaken te achterhalen, net als voor de stijging van het aantal ongevallen op nationaal niveau. Maar één ding is duidelijk: er zullen inspanningen nodig zijn om de doelstellingen van de Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid, die dinsdag plaatsvond, te behalen.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wijnand Meeus is een scout in hart en nieren met een grote passie voor recht. Voor PAL NWS volgt hij mee justitie en binnenlandse politiek.

3 gedachten over “Aantal verkeersdoden in Vlaanderen stijgt”

  1. Moest de politie even streng zijn tegenover fietsers, steps, brommers als ze zijn tegenover de automobilist, je zou de cijfers zo naar beneden zien gaan. Ik daag iedereen uit ’s morgens eens aan een lagere en middelbare school te passeren: 1 op 2 heeft geen lichten of fluo vestje, zelfs bakfietsen met kleine kinderen erin zonder licht, voorbij flitsende steps, op de gsm tokkelend zonder handen, zonder licht in de tegengestelde richting van het verkeer rijdende fietsers, rotonde’s nemen is de kortste weg, rode lichten genegeerd, voorrang kennen ze allemaal niet zelfs niet voor voetgangers…Maar het verkeersbeleid in Vlaanderen is niet gericht om het aantal doden te verminderen, maar om het grootst mogelijk aantal boetes te kunnen innen. De doden zijn maar een excuus om nog meer “chauffeurs” te pesten.

Plaats een reactie

Delen