Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld)

Uncategorized

De Bleeker wil dat banken betere service tegen phishing leveren

Wannes Neukermans

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) vraagt aan de bankensector een duidelijk actieplan tegen phishing. Dat moet consumenten toelaten sneller en vlotter hun rekeningen te blokkeren wanneer ze slachtoffer worden van phishing. Dat kondigde ze maandag aan.

Volgens De Bleeker worden phishingslachtoffers met twee terugkomende problemen geconfronteerd. Ten eerste is er de onbereikbaarheid van sommige financiële instellingen tijdens avonden en weekends. Daarnaast is er vaak onduidelijkheid over de te volgen procedure. Criminelen worden namelijk steeds creatiever met vormen van phishing. Dat is een systeem van online fraude waar consumenten met valse berichten om persoonsgegevens en persoonlijke codes gevraagd worden.

De staatssecretaris wil de bankensector stimuleren om tegen het einde van het jaar 24 op 24 uur en 7 dagen op 7 bereikbaar te zijn voor slachtoffers van phishing. “Het is cruciaal dat consumenten op eender welk moment van de dag of nacht hun persoonlijke rekening kunnen blokkeren en op die manier controle hebben over hun financiële middelen. Er zijn al banken die hier werk van maken, op lange termijn worden de andere hier dus nu ook toe aangezet”, aldus De Bleeker.

Card stop krijgt update

Ook Card Stop zal een update krijgen: op de website zal een overzicht komen waar alle informatie te zien zal zijn per bank. Op die website zal duidelijk vermeld staan hoe welke bank te contacteren om rekeningen en apps te blokkeren. De ene bank kan je namelijk telefonisch bereiken, bij de andere dien je online een formulier in te vullen. Er zal ook naar deze pagina worden doorverwezen door de stem die je te horen krijgt bij het bellen naar Card Stop. Zo worden consumenten zich meteen bewust van feit dat ze ook hun rekening moeten blokkeren. Card Stop heeft namelijk enkel de autoriteit om specifieke kaarten te blokkeren.

“Ik probeer consumenten op heel wat manieren te sensibiliseren en te beschermen tegen phishing en zorg er samen met mijn collega’s ook voor dat online criminelen niet ongestraft blijven. Helaas gaan phishers steeds creatiever en driester te werk en blijven er slachtoffers vallen. Wanneer dat gebeurt, hebben mensen heel wat aan hun hoofd. Het laatste wat hen op dat ogenblik vooruithelpt, is een complex systeem om eigenhandig hun geld te beschermen of een bank die onbereikbaar blijkt. Daarom vraag ik de bankensector om korter op de bal te spelen en hun klanten snel te helpen”, besluit Eva De Bleeker.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

2 gedachten over “De Bleeker wil dat banken betere service tegen phishing leveren”

Plaats een reactie

Delen