De Tesla-fabriek in Fremont, Californië. Foto Shutterstock

De Tesla-fabriek in Fremont, Californië. Foto Shutterstock

Uncategorized

Kostprijs elektrische auto’s fors omhoog

Redactie Geld en Economie

De Belgische overheden willen bedrijven en burgers richting de elektrische auto duwen. Opgevoerde experts – die vaak zelf belanghebbende zijn – verkondigen op radio en TV dat er binnenkort geen verschil zal zijn tussen de aankoopprijs voor elektrisch of klassiek. Binnen luttele jaren zou de situatie zelfs helemaal gekeerd zijn: elektrisch rijden zou dan zelfs een stuk voordeliger moeten uitvallen. Wie evenwel aanbod en prijzen wat volgt, ziet een ander verhaal.

De beursinstroductie van het jonge bedrijf Rivian zette de hype nogmaals in de verf deze week: met 156 elektrische auto’s verkocht, is het volgens de beurscijfers nu al meer waard dan BMW. En ja, hoewel het totale marktaandeel eerder bescheiden blijft, groeit het aantal Elektrische Voerttuigen (EVs) stevig verder.

Volkswagen zet in op elektrisch, maar dat zal de consument ook best wat kosten.

Zo komen er tal van nieuwe modellen bij. In The Wall Street Journal, laat Mercedes CEO, Ola Källenius, optekenen dat de groei vooral in het luxe-segment zit. Het lijkt er ook op dat de autobouwers hun schaarse middelen expliciet voorbehouden voor die duurdere marktsegmenten. Zo schrijft De Tijd van 12 november dat Volkswagen haar goedkopere volumemodellen ID.3 en ID.4 terugtrekt. Hierdoor telt de consument voor het goedkoopste ID.3 model niet langer €31.885 neer, maar wel meteen €38.095 voor de ID.3 Pro.

Een blik naar de marktleider in EVs, Tesla, biedt geen beterschap. Het bedrijf voerde onlangs nog maar eens een prijsverhoging door op haar goedkoopste type, Tesla Model 3. Volgens de gespecialiseerde, Amerikaanse nieuwssite Electrek.co bedraagt de totale kostprijstoename voor 2021 ondertussen al ongeveer 20% in de US markt.

‘Schaarse middelen’ zijn een belangrijke oorzaak van de prijsstijgingen. Zo ondervinden ook tal van andere sectoren hinder van de tekorten in de chipmarkt. Daarbovenop swingen – specifiek voor EVs – grondstofprijzen voor batterijen de pan uit. De toegenomen vraag speelt daarbij uiteraard een belangrijke rol. Fabrikanten kiezen om die reden al sneller voor de minder kwalitatieve LFP-batterijen.

Ook het gebruik wordt duurder

De hogere stroomfactuur heeft ook zijn weerslag op de kost van het gebruik. De uitbater van snellaadstations Fastned verhoogde vorige donderdag haar standaardtarief voor België en Nederland met maar liefst 17%. De Tijd rekende voor dat 100 kilometer extra rijden ongeveer €10,35 kost via Fastned. Ondanks de hoge brandstofprijzen komt dat in de buurt van een zuinige dieselwagen.

Na de onderhandelingen over het Vlaams Klimaatplan bleek N-VA enkel de shift naar elektrisch te willen verplichten indien de kostprijs voor elektrisch rijden danig daalt. Vooral Open Vld blijft onder alle omstandigheden een grote voorstander. Bij minister Lydia Peeters (Open Vld) lokte dit alles best wel wat merkwaardige quotes uit. Zo vindt zij net dat de aankoopprijs fors duurder dient te worden. Autobezit zal dus ook veel minder vanzelfsprekend worden aldus de liberale minister.

Lees ook

https://redactie.palnws.be/2021/11/minister-peeters-open-vld-wil-alle-nieuwe-wagens-vanaf-2027-elektrisch/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Micro- en macro-economie, bank- en financiewezen, reële / crypto / spookmunten, transfers waar er geen horen te zijn? Je leest het hier!

9 gedachten over “Kostprijs elektrische auto’s fors omhoog”

  1. Lap, ‘t Is al van dat! En het is nog maar een begin. Misschien kunnen kandidaat kopers van een elektrische wagen vzw’s oprichten en om subsidies vragen. Dan vallen er twee koeien te melken: de autobezitter en de subsidiekoe, en zo is iedereen tevreden.

  2. Een wagen bezitten is binnen de kortste keren niet meer weggelegd voor de “middenklasse”. Dat was al enige tijd duidelijk. Wie nog een wagen heeft met verbrandingsmotor (zoals ik) kan die voorlopig nog best even in zijn bezit houden. Desnoods in de garage stockeren, ik heb zo het gevoeld/vermoeden dat die na 2029 nog wel eens van pas zou kunnen komen. 😉

  3. het onder de kiesdrempel partijtje van lachebekje wil de tijd van voor Daens terug populair maken of zoals het pokkewijf van de oude decroo ooit zei”zonen van bakkers moeten niet naar de unief om te studeren maar moeten aan de trog staan”

  4. En dan komt Dhr Maes op TV vertellen dat hij in zijn 300 benzinestations snellaadpalen wil plaatsen………….Echter niet mogelijk want nergens kan er genoeg stroom geleverd worden!

  5. Waarom verplichten we niet alle ambtenaren, en iedereen die zijn salaris uit de staatskas krijgt, om met het openbaar vervoer naar het “werk” te gaan ?
    Je gaat de CO2 nogal zien zakken.
    Welke politieker durft dat voorstel op tafel leggen ?

  6. Beste Liesje, het gaat in dit artikel over de relatie prijs elektriciteit vs. aankoopprijs/gebruikskost elektrische voertuigen. U moet leren lezen wat er staat. Die vaardigheid wordt al aangeleerd in het lager onderwijs. Houdt de moed erin, het komt ooit wel goed met U.

Plaats een reactie

Delen