Duitsland stelt dramatische terugval vast in leesniveau jonge kinderen na sluiting scholen tijdens coronapandemie

Illustratiebeeld. Shutterstock

Uncategorized

Duitsland: dramatische terugval in leesniveau jonge kinderen na sluiting scholen tijdens coronapandemie

Carl Deconinck

De Technische Universiteit van Dortmund heeft een studie uitgevoerd naar de impact van de schoolsluitingen tijdens de coronapandemie. Daaruit blijkt dat Duitse kinderen in de lagere school een pak slechter kunnen lezen dan kinderen van dezelfde leeftijd vóór de pandemie.

Duitsland werd, net als Vlaanderen, geconfronteerd met maatregelen tegen het coronavirus en ook het onderwijs leed daaronder. Het klassieke onderwijs werd vervangen door allerlei vormen van afstandsonderwijs. Op basis van cijfers van het IFS, het instituut dat onderzoek doet naar ontwikkeling op school, stelde de Duitse universiteit verontrustende zaken vast.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij meer dan 4.000 kinderen uit 111 lagere scholen tussen 2016 en 2021. Via gestandaardiseerde testen ging men na hoe het leesniveau bij de kinderen veranderde door de coronamaatregelen in het onderwijs. Men stelde een significante verlaging van het leesniveau vast. Gemiddeld liepen de kinderen een half jaar leerachterstand op. Het aantal kinderen dat goed tot zeer goed kan lezen, zakte met 7 procent ten opzichte van 2016. Omgekeerd steeg het aandeel kinderen met problemen om teksten te lezen en te begrijpen met 6 procent. In het algemeen ging het niveau op alle vlakken achteruit bij de bestudeerde kinderen.

De onderzoekers waarschuwen dat de impact van de studie groter is dan op het eerste zicht lijkt. Ook de andere vakken lijden immers onder het dalende niveau van de leesvaardigheden, aangezien begrijpend lezen een noodzakelijke vaardigheid is bij die andere vakken. Ze noemen het resultaat dan ook niet voor niets “alarmerend”.

(Lees verder onder de tweet.)

Ook in Vlaanderen

De cijfers tonen een opvallende gelijkenis met Vlaanderen. Ook hier werden scholen onderworpen aan allerlei coronamaatregelen. Onderzoekers stelden eveneens vast dat dit een grote leerachterstand veroorzaakte. Keki, het Kenniscentrum Kinderrechten vzw, stelde vast dat er significante leerverliezen zijn door de schoolsluitingen. Ook in Vlaanderen mat men een leerachterstand die overeenkomt met een half jaar scholing.

“De leerverliezen zijn groter voor Nederlands dan voor wiskunde. Er wordt gesuggereerd dat het afstandsleren (herhalingsoefeningen en preteaching) gemakkelijker te organiseren zijn voor wiskunde dan voor Nederlands. Ook worden leerverliezen vastgesteld voor Frans, Wetenschappen & Technologie. Geen verschillen worden opgemerkt bij Mens & Maatschappij. Deze leerverliezen kunnen op lange termijn leiden tot een lager loon en een hogere kans op werkloosheid”, zo staat te lezen in het rapport.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Carl Deconinck (°1985, Ieper) behaalde een master in Politieke Wetenschappen aan de UGent. Carl richt zich vooral op de Belgische en Amerikaanse politiek. Rum- en boekliefhebber.

5 gedachten over “Duitsland: dramatische terugval in leesniveau jonge kinderen na sluiting scholen tijdens coronapandemie”

  1. Het Vlaamse onderwijs behoorde destijds tot het beste ter wereld. In de jaren 50-60-70 promoveerde het de minder begoede kinderen door betaalbaar kwaliteitsonderwijs. Vlaanderen klom van een arme regio naar de vijfde meest ontwikkelde regio van de planeet. We zijn het kwijt. In de toekomst zullen enkel nog kinderen van rijke ouders dit krijgen. Wat een verdriet.

  2. Een ketting is maar zo sterk als zijn zwakste schakel.
    I.p.v. deze zwakke schakel te versterken worden alle sterke schakels verzwakt, dat is het doel van de Europese leiders zodat ze over alles en iedereen de macht hebben.

Plaats een reactie

Delen