(Shutterstock)

(Shutterstock)

Uncategorized

Groen wil snelheid op snelweg beperken tot 100 kilometer per uur

Pieter Van Berkel

Groen wil de maximumsnelheid op de autosnelweg overdag tijdelijk verlagen van 120 kilometer per uur naar 100 kilometer per uur, nu de brandstofprijzen de pan uit swingen. Vlaams Parlementslid Stijn Bex (Groen) lanceert het voorstel in Het Belang van Limburg.

“De prijzen aan de pomp swingen de pan uit”, zegt Bex. “Een auto die trager rijdt, verbruikt minder brandstof. Dat is niet alleen goed voor de portemonnee. Door iets trager te rijden, zorgen we ook voor veiliger verkeer, gezondere lucht en minder lawaai.”

Volgens Bex zou de maatregel 0,7 tot 1,5 liter brandstof per 100 kilometer besparen.

Daarnaast roept Bex ook op om de geplande prijsverhoging bij De Lijn tegen te houden. De openbare vervoersmaatschappij wil vanaf vrijdag een prijsverhoging doorvoeren waarbij de goedkoopste tickets 25 procent duurder worden.

“Dat de Vlaamse regering de verhoging van de ticketprijzen doorduwt op een moment dat ze mensen maximaal zou moeten aanmoedigen om gebruik te maken van het openbaar vervoer is een slechte aprilgrap”, zegt Bex.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Pieter Van Berkel (°1990, Genk) is historicus en volgt de (inter)nationale politiek en 'culture wars' op de voet. Interesse in politiek, geschiedenis, filosofie en religies in al hun vormen. Sciencefictionfanaat.

19 gedachten over “Groen wil snelheid op snelweg beperken tot 100 kilometer per uur”

  1. Er was vroeger al een roodgroene sos die de snelheid op de gewestwegen aanpaste aan zijn IQ, de 70 van Steve-scheefpoeper-Stevaert.
    Nu doet Petra er de btw op….

  2. En een auto die niet rijdt verbruikt nog minder. Blijven die groene debielen nu echt nog van die belachelijke voorstellen doen. Ja, dan kunnen ze nog meer boetes innen, dáár draait het om.

  3. Wij zullen zelf wel beslissen hoe we denken en of we een grotere snelheid aanhouden, alweer een extreem linkse pest maatregel ,extreem links is de oorzaak van de dure energieprijzen. Hoe dat een minderheid steeds een meerderheid kan of wil gijzelen.

  4. Ik pleit allerminst voor hoge snelheden op snelwegen of welke wegen ook, maar na hun afgang qua kernenergie krijgen wij nu opnieuw een regeltje van de Groenen op het bord.
    Minder verbruik in liter per 100 km op de snelwegen komt door een constante snelheid aan te houden en minder te moeten schakelen. Duidelijk dat Groen gewoon is te reizen met paard en kar.
    Vivaldi kijkt nog eens naar de automobilist in plaats van de prijzen merk- en voelbaar te drukken aan de benzinepomp.

  5. Eerlijk gezegd vind ik dit een verstandige maatregel, een snelheidsbeperking tot 90 km per uur levert zelfs meer op. De functie tussen verbruik en snelheid is immers exponentieel. Als we af willen van energieleverende bedenkelijke regimes, dan is dit één van de wegen. Jean-Marie De Decker heeft volgens mij ongelijk. In ons landje van een voorschoot groot verlies je echt niet veel tijd als je van A naar B moet rijden aan een gematigd tempo. Je rijdt veel relaxter, veiliger én je vermijdt voortijdige vorming van files. Je moet natuurlijk op tijd vertrekken. Eigenlijk zouden we een dergelijke snelheidsbeperking niet nodig moeten hebben, iedereen zou dit vanzelfsprekend moeten vinden. Maar ja onze ego’s en individuele aspiraties zijn groter dan ons verstand en onze burgerzin. Blijkbaar.

  6. ja en dan naar 90kmu en dan 70kmh—das altijd properder , in welk gedachtengoed leven die Groen tjes??? 120kmh daar is niks mis mee en laten zo ,met de moderne wagens die een te verwaarlozen uitstoot hebben is beter om 120kmh te rijden dan lager – dat geeft meer emissie!

  7. Een auto met verbrandingsmotor die fossiele brandstof als benzine of diesel verbruikt heeft een ideaal toerental bandbreedte. Binnen die toerentallen is de verbranding optimaal, dus de uitstoot het laagst, en dus het minst vervuilend. Voor de meeste auto’s zal dat variërend van bouwjaar tussen 2000 en 2022 voor een 1600 cc en een 2000 cc – schrik niet – tussen de 180 en 220 km/h zijn. 80, 90, of 100 rijden levert zelfs een zeeeeer aanzienlijke verhoging in uitstoot op. Alhoewel we ons ook dienen te realiseren dat de uitstoot van een moderne diesel schoner is dan de lucht die de motor uitademt. Dat probeer ik Groenen sinds 1973 duidelijk te maken: tevergeefs.

Plaats een reactie

Delen