Brits leger rekruteert in opvallende campagne met robots

Campagnefoto Brits leger

Uncategorized

Brits leger start opvallende rekruteringscampagne met robots

Carl Deconinck

Het Verenigd Koninkrijk probeert nieuwe soldaten aan te trekken met een in het oog springende campagne. Het verwijst naar oorlogen in de toekomst en toont een robot op een slagveld. Tegelijkertijd onderstreept het het belang van de individuele soldaat.

Met de campagne ‘Nothing Can Do What A Soldier Can Do’ wil het Brits leger aantonen dat, terwijl het leger volop inzet op nieuwe technologieën, de soldaten toch de basis van defensie blijven. Bij die campagne hoort onder meer een video die ongeveer een minuut duurt. Het toont een somber slagveld waar een robot-soldaat zich door het terrein waagt. Maar daarna komen er soldaten en voertuigen in beeld die oprukken.

(Lees verder onder de video.)

De video zal getoond worden in bioscopen, op televisie en op het internet. Ook komen er grote posters die op reclameborden over het hele Verenigd Koninkrijk zullen verschijnen. Het is de zesde aflevering van de ‘This is Belonging’-reeks. Dat is een rekruteringscampagne die al jaren loopt, opgezet door het Brits leger en enkele samenwerkende bedrijven.

Soldaten nodig

Kolonel Nick Mackenzie, adjunct-directeur rekrutering, zei dat net als bij eerdere wervingscampagnes Nothing Can Do What A Soldier Can Do tot doel heeft een van de vele mythen rond het Britse leger te ontkrachten. “Deze keer wordt gekeken naar het Britse leger van de toekomst en de rol van soldaten daarin. We willen toekomstige rekruten vertellen dat, welke technologische vooruitgang we ook boeken, het oordeel, de intelligentie en zelfs het verstand van onze soldaten onmisbaar zijn voor de toekomst van het leger.”

Richard Holroyd, managing director van Capita Defence, Fire and Security wijst er op dat veel mensen lijken te geloven dat AI en robots de toekomst zijn van het leger. “Als voormalig militair weet ik dat dit nooit het geval zal zijn. Technologie moet samenwerken met de menselijke vindingrijkheid van soldaten en personeel – het leger van de toekomst heeft jullie nog steeds nodig.”

Politiek signaal

Opvallend, de campagne komt er nadat de Britse eerste minister had aangegeven dat het leger geen extra troepen nodig had. Boris Johnson kondigde aan dat het Verenigd Koninkrijk 2,5 procent van het BBP wil uitgeven aan defensie tegen 2030, maar dat het met de troepencapaciteit al ongeveer juist zit. Dit terwijl er plannen bestaan om nog eens een kleine 10.000 soldaten te laten afvloeien tegen 2025. De woordvoerder voegde eraan toe dat het “verkeerd was om alleen naar de cijfers te kijken”. Hij benadrukte dat de regering investeert in cyberoorlogsvoering en andere nieuwe technologie.

Sir Patrick Sanders, het hoofd van het leger, waarschuwde echter eerder deze week dat het “pervers zou zijn om het leger te laten afslanken. Dat “terwijl er een grondoorlog woedt in Europa en Poetins territoriale ambities zich uitstrekken tot buiten Oekraïne”. Het Brits leger wil dan ook de rangen aanvullen, zowel met reservetroepen als met reguliere soldaten. Het hoopt zelfs op een groter leger.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Carl Deconinck (°1985, Ieper) behaalde een master in Politieke Wetenschappen aan de UGent. Carl richt zich vooral op de Belgische en Amerikaanse politiek. Rum- en boekliefhebber.

1 gedachte over “Brits leger start opvallende rekruteringscampagne met robots”

Plaats een reactie

Delen