Illustratie (Bron: Shutterstock)

Uncategorized

Blanke Britse mannelijke leerlingen vallen het sterkst terug in het onderwijs

Redactie PAL

Een Britse studie heeft duidelijk gemaakt dat blanke, mannelijke leerlingen en studenten uit armere gezinnen er sinds de coronacrisis het hardst op achteruit zijn gegaan. Door de effecten van de coronacrisis en de lockdowns raken ze nu minder makkelijk binnen op universiteiten in vergelijking met andere groepen.

Britse onderzoekers zijn tot de conclusie gekomen dat blanke mannelijke leerlingen het in het Verenigd Koninkrijk niet makkelijk hebben in vergelijking met andere bevolkingsgroepen. Dat probleem doet zich niet enkel voor in de lagere of middelbare school, maar zet zich tevens door in het hoger onderwijs. Zo zijn blanke jongens sinds 2007 de groep die het minst makkelijk binnen raakt in de beste universiteiten van het Verenigd Koninkrijk, met een toelatingspercentage van slechts 10.5 procent. Dat staat tegenover 10.7 procent zwarte studenten en 15.6 procent Aziatische studenten. Daar worden de Chinese studenten niet bij gerekend, omdat die alleen al 40.7 procent van de toegelaten studenten vertegenwoordigen.

Coronacrisis

“We moeten toegeven dat blanke jongens veel minder toegelaten worden op bijvoorbeeld de universiteit in vergelijking met andere bevolkingsgroepen”, klink het bij professor Lee Elliot Major. Hij legt de nadruk op het feit dat deze groep disproportioneel hard geraakt werd door de lockdowns die de regering oplegde. “Het valt op dat ze vooral moeite krijgen met lezen, wat ervoor zorgt dat er zich later een breed spectrum aan problemen voordoet.” Volgens de professor is het daarmee duidelijk dat blanke jongens uit armere gezinnen de meest benadeelde groep van het land zijn.

Na meer dan twee jaar aan lockdowns en andere maatregelen in het onderwijs lijkt het er dus op dat blanke kinderen en studenten uit arme gezinnen als grote verliezer uit de bus zullen komen. Zo werd eerder al duidelijk dat ze tot 50 procent minder kans hadden om het goed te doen op hun examens dan kinderen uit even arme gezinnen met een andere culturele achtergrond. Dat is mede te danken aan andere maatregelen die reeds getroffen werden, waarbij scholen bijvoorbeeld naar meer diversiteit streven.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




7 gedachten over “Blanke Britse mannelijke leerlingen vallen het sterkst terug in het onderwijs”

  1. Zelfde probleem in Vlaanderen. Leerlingen uit het TSO en BSO hebben nood aan structuur en discipline. Het was deze aanpak die hen hogerop bracht. Linkse pedagogen gingen echter uit van zelfontplooiing en haalden structuur en discipline neer. Gevolg: faling. De leerlingen halen de leerdoelen niet meer. Tel daar de positieve discriminatie bij en deze groep gaat snel achteruit.

  2. Wit, autochtoon en man, het ideale doelwit van de pocowoko’s. Corona heeft er iets mee te maken voor zover hun drijverijen erdoor achter de schermen bleven. Het zijn de Britten zelf die het zullen moeten oplossen, als er nog iets van hun oude trots overblijft tenminste.

  3. Maar zeg niet dat de autochtone bevolking het meest gediscrimineerd wordt want dan ben je een xenofobe fantast. Komaan linkse zelfhaters, roep nog wat extra “beschermende” maatregelen in het leven voor die arme minderheden want die hebben het toch zoo moeilijk….

  4. Dit is een fenomeen dat zich niet alleen voordoen in het VK. Ook in de EU zien we dergelijke problemen in het onderwijs. Dit heeft niet veel met covid te maken. De lat moest naar beneden om iedereen mee te hebben en als je dan overdreven tijd moet steken in leerlingen, die niet eens de taal spreken, dan moet die lat op de grond.

Plaats een reactie

Delen