Brussels Airport. Foto Shutterstock

Luchthaven Zaventem, Shutterstock

Uncategorized

Gebrek aan stikstofakkoord bedreigt ook luchthaven Zaventem

Wannes Neukermans

Brussels Airport zal deze zomer een nieuwe omgevingsvergunning moeten aanvragen, die nodig is voor het voortzetten van het vliegverkeer. Het hangt echter af van de Vlaamse regering, die nog steeds geen bindend stikstofakkoord heeft. Zowel minister Zuhal Demir als de luchthaven waarschuwen voor de gevolgen als het akkoord niet snel wordt bereikt.

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

De huidige vergunning van 2004 verloopt in juli 2024. Het is belangrijk voor de luchthaven om te weten hoeveel stikstof zij mag uitstoten. Een stikstofakkoord moet de concentratie van stikstof overal in Vlaanderen verlagen en de luchthaven extra vervuilruimte geven. Maar zelfs dan is het groeiscenario van de luchthaven volgens beleidsmedewerker Jasper Wouters van de Bond Beter Leefmilieu niet realistisch.

Juridisch kader

Demir en de luchthaven dringen erop aan om snel tot een akkoord te komen, uit angst voor het stilvallen van het luchtverkeer. Ook open Vld-viceminister-president Bart Somers benadrukt de noodzaak van een stikstofakkoord voor de industrie, bouw, mobiliteit, landbouw en natuur. Demir stelt dat het uitwerken van een “juridisch robuust” stikstofkader de “absolute prioriteit” moet zijn voor de regering en dat politieke verantwoordelijkheid genomen moet worden.

Vlaams minister van Landbouw Jo Brouns (cd&v) vindt dat het Vlaams GLB-plan eerst moet goedgekeurd worden. Want niet alleen de luchthaven van Zaventem is belangrijk voor de Vlaamse economie en de arbeidsmarkt. De agrovoedingssector stelt net zoals de luchthaven zo’n 60.000 mensen tewerk en is goed voor een omzet van 38,5 miljard euro.

Lees ook:

https://redactie.palnws.be/2023/01/stikstof-mag-de-boer-nog-boeren/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

Plaats een reactie

Delen