Brussels Airport zal deze zomer een nieuwe omgevingsvergunning moeten aanvragen, die nodig is voor het voortzetten van het vliegverkeer. Het hangt echter af van de Vlaamse regering, die nog steeds geen bindend stikstofakkoord heeft. Zowel minister Zuhal Demir als de luchthaven waarschuwen voor de gevolgen als het akkoord niet snel wordt bereikt.
De huidige vergunning van 2004 verloopt in juli 2024. Het is belangrijk voor de luchthaven om te weten hoeveel stikstof zij mag uitstoten. Een stikstofakkoord moet de concentratie van stikstof overal in Vlaanderen verlagen en de luchthaven extra vervuilruimte geven. Maar zelfs dan is het groeiscenario van de luchthaven volgens beleidsmedewerker Jasper Wouters van de Bond Beter Leefmilieu niet realistisch.
Juridisch kader
Demir en de luchthaven dringen erop aan om snel tot een akkoord te komen, uit angst voor het stilvallen van het luchtverkeer. Ook open Vld-viceminister-president Bart Somers benadrukt de noodzaak van een stikstofakkoord voor de industrie, bouw, mobiliteit, landbouw en natuur. Demir stelt dat het uitwerken van een “juridisch robuust” stikstofkader de “absolute prioriteit” moet zijn voor de regering en dat politieke verantwoordelijkheid genomen moet worden.
Vlaams minister van Landbouw Jo Brouns (cd&v) vindt dat het Vlaams GLB-plan eerst moet goedgekeurd worden. Want niet alleen de luchthaven van Zaventem is belangrijk voor de Vlaamse economie en de arbeidsmarkt. De agrovoedingssector stelt net zoals de luchthaven zo’n 60.000 mensen tewerk en is goed voor een omzet van 38,5 miljard euro.
Lees ook: