Assita Kanko (N-VA) over woke-rel rond Dalilla Hermans: "Racistische zwarte vrouw die terecht kritiek krijgt"

Dalilla Hermans en Assita Kanko. Photo News

Binnenland politiek

Assita Kanko (N-VA) over woke-rel rond Dalilla Hermans: “Racistische zwarte vrouw die terecht kritiek krijgt”

Anton Schelfaut

N-VA-Europarlementslid Assita Kanko heeft op Twitter gereageerd op de heisa die is ontstaan na de aanstelling van Dalilla Hermans als trajectcoördinator ‘Brugge culturele hoofdstad 2030’. Volgens Kanko is de kritiek aan het adres van Hermans, die ze “een racistische zwarte mevrouw” noemt, terecht.

De aanstelling van Dalilla Hermans veroorzaakt al dagenlang ophef op sociale media. Met name N-VA en Vlaams Belang zijn niet te spreken over de keuze van het stadsbestuur om Hermans te benoemen tot coördinator voor de kandidatuur van Brugge als culturele hoofdstad in 2030.

Bij cd&v, dat met Dirk De fauw de burgemeester van Brugge levert, is dan weer te horen dat er in de samenleving belangrijker thema’s zijn dan woke, zoals drugs, onderwijs, armoede en het klimaat. Dat vertelde Vlaams minister Benjamin Dalle (cd&v) dinsdagavond in een Terzake-debat met N-VA-voorzitter Bart De Wever over woke en de omstreden benoeming van Hermans.

Tijdens het debat herinnerde De Wever eraan dat Hermans zijn partijgenote en Europees Parlementslid Assita Kanko een “collaborateur van het systemische racisme” heeft genoemd. Daarom is het voor hem niet verwonderlijk dat N-VA-mandatarissen de benoeming geen goede zaak vinden. Kanko zelf noemde het op Twitter een goede zaak dat haar voorzitter de hypocrisie van Hermans nog eens in herinnering had gebracht.

(Lees verder onder de tweet.)

Hypocrisie

In een andere tweet kaart Kanko aan dat “linkse partijen en bepaalde commentatoren” mensen reduceren tot hun huidskleur. Ze merkt op dat men ter linkerzijde zelfs de “grofste racistische uitspraken” in de mond mag nemen. “Maar wie over die hypocrisie een mening heeft en de vinger op de wonde legt, wordt in hun ogen de kwaal”, hekelt ze.

“Als ik vandaag erg racistisch en woke zou worden, dan zullen ze me fantastisch vinden”, vervolgt Kanko. “Het vergt moed om zelf na te denken en meer dan je kleur te zijn. Dat beseffen ze niet en zullen ze misschien ook nooit doen.”

De haat en brutaliteit die Kanko al jarenlang te verwerken krijgt omdat ze zwart en niet links is, komt naar eigen zeggen hard aan. “Al die gutmenschen die we nu horen roepen omdat een racistische zwarte mevrouw terechte kritiek krijgt voor wat ze zegt: ik denk daar wat van”, besluit ze.

Lees ook:

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

13 gedachten over “Assita Kanko (N-VA) over woke-rel rond Dalilla Hermans: “Racistische zwarte vrouw die terecht kritiek krijgt””

  1. Goed dat er eens rechtuit gedebatteerd wordt over woke en racisme. Maar NIEMAND, niet rechts en ook niet links noemt hardop de oorzaak van de kwaal. Niemand, ook PAL NWS zegt ons van waar al die kwalijke dingen over ons uitgezaaid worden. Tip: dat komt niet uit Hongarije, niet uit Rusland en ook niet uit China. De Amerikaanse belastingbetaler betaalt de Brusselse lobbyisten, of hij dat nu wil of niet. En wij, schotelvodvlamingen, onderdaan de dagelijkse invloed van die vetbetaalde lobbyisten.

  2. Ik heb bij de Europese parlementsverkiezingen hier in Brussel voor Assita Kanko gestemd en ik heb daar nog geen ogenblik spijt van gehad . Moedige, verstandige vrouw die ook zeer goed Nederlands heeft geleerd. (Ze is afkomstig van Burkina Faso).

  3. Ik kots van mensen die om allerlei redenen, behalve om hun competentie, een postje krijgen. In dit geval de huidskleur en het linkse gedachtengoed. Ik kan evenzo heel moeilijk overweg met de reclames op tv waar mensen met een huidskleur of “anders zijn” te pas en te onpas opgevoerd worden. Zo dacht ik, na de vele reclames op TV dat Parship een firma was voor en om homo’s aan een lief te helpen, blijkt dat ook hetero mensen er zich kunnen inschrijven om aan een lief te geraken. Zo zie ik reclame over Oud Brugge, een artisanale lekkere kaas, aanbevolen worden door een zwarte man. Op zich niets verkeerd, maar een blanke man zal toch nooit mogen opgevoerd worden op TV in een publiciteit over pakweg bananen of mango’s in een Afrikaans land? Je gaat toch geen iman laten een biertje aanbevelen? Of een priester bikini’s op een paradijslijk strand of kinderondergoed voor jongens laten aanbevelen? Wat ik wil meegeven is dat Brugge, een eeuwenoude prachtige stad (behalve dan die duikbotenbunker op ’t Zand die men “congresgebouw” noemt) befaamd in gans de wereld en in Europa eerder aan een representatiever persoon van de stad was gegeven dan aan een linkse activiste, die alles waarvoor wij staan afbreekt en als racistisch interpreteert. Probeer een oorzakelijk verband te maken met hetgeen je wil brengen, maar kies daarvoor nooit in functie van huidskleur, geloof, of politieke strekking.

  4. De burgemeester zegt dat er belangrijkere thema’s zijn dan woke, zoals klimaat. KLIMAAT IS WOKE. Alle maatregelen om het milieu te garanderen zijn al decennialang genomen. Wat men nu wilt, is de volledige economie die afhankelijk van fossiele brandstoffen die het milieu verbeteren en de planeet groener maken, belasten en onmogelijk maken zodat we een land worden zonder landbouw, een land met een CO2-tekort en stikstof-tekort wat elke plant, boom en gewas een dunnere celwand geeft, ontvankelijk maakt voor ziektes, meer pesticides nodig maakt en een lagere biomassa opbrengst geeft bij oogst. DAT IS WOKE. Het zijn emotionele argumenten gebaseerd op eeuwenoude socialistische principes gebaseerd op ANTI WETENSCHAP die het doel hebben mensen uit te moorden door hongersnood.

  5. Assita Kanko vertelt wat we al lang wisten, racisme komt van twee kanten. Kleurlingen zijn ook vaak racistisch tegenover blanken, alhoewel ze hier, dankzij diezelfde blanken, een luxe kennen waarvan ze in hun land van herkomst enkel kunnen dromen. Dat roept dan weer racisme op bij de blanken en zo komen we in een spiraal terecht. Wie de aanzet tot het wederzijds racisme heeft gecreëerd laat ik hier in het midden, daar kan je boeken over schrijven.

  6. Is dat een inhoudelijk antwoord of een emotionele ontlading ? Al die mooie dingen (economische neergang,
    morele achteruitgang,
    afbraak van de sociale cohesie,
    verwaarlozing van ouderen en kinderen,
    politieke instabiliteit,
    alomtegenwoordige propaganda,
    verlies van besteedbaar inkomen,
    ongebreidelde verhoging van de belastingen,
    explosieve energiekosten,
    algemene verarming,
    toenemend aantal daklozen,
    verouderd, nutteloos leger,
    sterke stijging van het aantal zelfmoorden,
    drugsmisbruik,
    terrorisme en misdaad,
    tekort aan democratie,
    laat-maar-waaien -cultuur,
    woke cultuur,
    politieke correctheid,
    LGBTQ+ hype,
    klimaat paniek,
    moslim verwennerij,
    ongebreidelde immigratie,
    inclusiviteits-dwang,
    EQ aanbidding en IQ belachelijk maken,
    de “angstporno” (het is allemaal jouw schuld),
    culturele toe-eigening,
    Cancelcultuur (afrekencultuur)
    tatoeage cultuur,
    analfabetisme,
    sterke daling van het opleidingsniveau,
    ontrouwe, oneerlijke reguliere media,
    vermindering van de levensverwachting,
    hopeloosheid, gebrek aan een stabiele toekomst voor de volgende generatie, …) komen die uit Hongarije, Rusland, China of komen ze uit Amerika ?

  7. Dalilla Hermans,als kind in de steek gelaten door haar ‘zwarte’ ouders en geadopteerd door een ‘wit’ gezin,is blijkbaar niet content in deze samenleving.Is het in Rwanda zoveel beter dan hier?

Plaats een reactie

Delen