Jan Laeremans (VB): “Wat scholen nodig hebben, is een tuchtprefect”

Jan Laeremans. Belga

Uncategorized

Jan Laeremans (VB): “Wat scholen nodig hebben, is een tuchtprefect”

Guus van Betten

De voorbije decennia onderging het lerarenberoep een geleidelijke transformatie. De softe aanpak kwam in zwang. De relatie tussen leraar en leerling werd een democratisch samenwerkingsverband. Om de huidige onderwijsproblemen het hoofd te bieden, zou men beter aanknopen met een meer traditionele pedagogiek. 

Het lerarenberoep kreeg de kenmerken van een zorgberoep waar vooral het welzijn van de leerling centraal staat. Het verband tussen vrouwelijkheid en zorg is evident, bijgevolg steeg het percentage vrouwelijke leerkrachten in het secundair onderwijs tussen 1990 en 2021 van 49 tot 63,7 procent. 

Nood aan een tuchtprefect

Aan zorgleerkrachten, CLB-medewerkers en andere welzijnsgoeroes geen gebrek op school, “maar wat scholen echt nodig hebben, is een tuchtprefect”, vindt Vlaams Parlementslid Jan Laeremans (Vlaams Belang). “Dat is iemand die belast is met de handhaving van de discipline en zich daarin gesteund weet door de directie.”

Dat veel schooldirecties een ruggengraat van slagroom hebben, is ook onderwijssocioloog Bram Spruyt (VUB) niet ontgaan. In het onderwijsmagazine Klasse benadrukt hij de nood aan een directie die achter de leraar staat. “Als ouders komen klagen, dan proberen sommige directies een compromis te vinden. Dat is een enorme aantasting van de professionaliteit van leraren en hakt er stevig op in.”

Oude aanpak voor nieuwe jeugd 

Opvallend is de enorme prestatiekloof tussen leerlingen met en zonder een migratieachtergrond. Volgens Laeremans worden de kansen van deze jongeren niet alleen ondergraven door taalachterstand, maar ook door hun godsdienst en gebrekkige opvoeding. “Veel allochtone jongeren krijgen thuis de verkeerde mentaliteit ingelepeld. De overheid moet de verzakende rol van de ouders compenseren door in het onderwijs wel de nadruk te leggen op structuur en discipline.” Hij meent dat kinderen nood hebben aan een goede omkadering. “Zeker zij die thuis geen regels kennen.” Volgens hem zijn er te weinig scholen die nog inzetten op de ouderwetse aanpak van gehoorzaamheid en discipline, afgedwongen door een strikt sanctiebeleid. “Nochtans is die aanpak geschikt om terug vat te krijgen op deze jongeren.” 

Een school die toont hoe het moet, is de Michaela Community School in de Londense wijk Wembley. Het gros van de leerlingen bestaat uit allochtonen, maar de resultaten laten geen twijfel bestaan over het succes van dit project. Het niveau van de school is torenhoog en Britse topuniversiteiten staan de afgestudeerde leerlingen op te wachten om hen als student welkom te heten. Het verschil kan haast niet groter zijn met onze allochtone jongeren die vaak zonder diploma het onderwijs verlaten en alleen opgewacht worden door de drugsmaffia die hen als loopjongens wil inlijven.

Brussels Parlementslid Gilles Verstraeten (N-VA) organiseerde als voorzitter van de Commissie Onderwijs in de Raad van de Vlaamse Gemeenschapscommissie een werkbezoek aan deze school. “Er wordt vaak fatalistisch gesproken over onze jeugd, terwijl ik mijn collega’s wou aantonen dat dit onzin is”, duidt hij het opzet van de excursie. Hij hoopt dat het werkbezoek aan de Engelse school heeft aangetoond dat de klassieke aanpak werkt. “De school zet in op het belang van kennis, structuur, discipline en familiewaarden. Dat werpt zijn vruchten af, in het bijzonder voor kansarme leerlingen.”

Lees ook:
https://palnws.be/2023/06/het-vlaamse-onderwijs-kan-veel-leren-van-michaela/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Guus van Betten staat in het onderwijs en volgt voor PAL mee de politiek op met een bijzondere interesse voor onderwijs.

21 gedachten over “Jan Laeremans (VB): “Wat scholen nodig hebben, is een tuchtprefect””

  1. Ik heb als middenkader gewerkt in een tso-bso stadsschool. Veel leerlingen vragen hier zelf om. Het is verschrikkelijk te moeten leven met afwezige ouders en overgeleverd aan de chaos van de straat. Jongeren worden rustig als er orde en discipline is. Ze hebben niet de kennis of de levenservaring die ouderen hebben. Ze hebben structuur nodig die hen leidt naar een beter leven. Naar een zinvol leven.

  2. Jongeren van Aziatische afkomst,Hindoes en co en Confucius adepten hebben een totaal andere insteek.Moslims worden van kindsbeen af geindoctrineerd om te veroveren en niet te luisteren naar katholieken,voeg daarbij de laksheid op justitie en de “kinderrechten “die hen altijd beschermt ook wanneer ze criminele feiten plegen.Als je een puppie niet goed opleidt en begeleidt zal hij in uw hand bijten,idem met moslims,maar daarvoor moeten we 1250 jaar achteruitgaan.Zie het proces.

  3. Ik denk niet dat deze aanpak het zal redden. Niet alleen omdat het komt van iemand van VB, dat per definitie al haar voorstellen zal afgekeurd zien juist omdat ook al zijn zijn beter dan alle andere het van VB komt, maar ook omdat deze insteek enkel werkt bij kinderen die te redden zijn. Met Aziatische, meestal Hindoes of Boeddhisten, zelfs met kinderen uit zwart Afrika valt het best mee, op verkrachters na, maar het grote probleem zit hem in de moslims. Dit soortje is van thuis uit opgegroeid alles en iedereen te minachten die geen moslim is, dus ik betwijfel of deze aanpak of legerdienst zal helpen. Hen terug in hun habitat van oorlogen in hun thuislanden zeker wel.

  4. Mijn voorstel: camera’s in elke klas. Het soort dat zowel beeld als geluid doorgeeft. En laat een onafhankelijke insoectie ad random via die camera’s lessen meevolgen. Nuttig om discipline te handhaven, spieken tegen te gaan en te evalueren of onderwijzers hun job goed doen. Zou er ook toe bijdragen dat leerkrachten zich neutraal moeten opstellen en dus niet hun positie kunnen misbruiken om hun leerlingen politieke denkbeelden op te dringen. Hou de opnames een aantal weken bij zodat bij betwistingen van welke aard ook de beelden opgevraagd kunnen worden. Camera’s zouden volgens mij ook toelaten om met grotere klassen te werken zodat je minder leerkrachten nodig hebt. Ze verdienen met andere woorden zichzelf terug.

  5. Bouwen of vernietigen. Met blanken en Aziaten kun je bouwen. Quid moslims en Afrikanen in hun thuislanden: dictatuur/corruptie om orde te handhaven of chaos en corruptie. De EU liberalen kiezen voor import van chaos en corruptie.

  6. In China staan er in de rechtbanken twee camera’s. Die worden live op het internet gestreamd. Een camera staat op de verdachte en de zaal, de andere op de rechter en de rechtbank. Werkt prima om corruptie in de rechterlijke macht tegen te gaan. En om activistische rechters aan banden te leggen.

  7. Jan Laeremans stond enkele decennia in het onderwijs en weet blijkbaar goed waarover hij praat.
    Vooral de vroegere ‘progressieve’ onderwijsministers en de ‘progressieve’ pedagoochelaars hebben het Vlaams onderwijs grote schade toegebracht. Die neergang wordt nu – gelukkig maar- afgeremd.
    Volhouden Jan en steun Weyts waar zinvol maar blijf ook positief kritisch waar nodig.
    Noot: een minister uit de vorige Vlaamse regering vertelde mij dat onderwijsminister Crevits geen enkele beslissing nam zonder het akkoord van het ACV en Boeve met als resultaat de blijvende achteruitgang van het Vlaams onderwijsniveau.

  8. Wie gaat wat doen met die beelden? Als zelfs gekleurde groepsverkrachters op basis van beeldmateriaal gepamperd worden wat mag je dan verwachten van niet gemotiveerde leerlingen die zich slachtoffer voelen van de leerplicht tot 18 jaar. Een minderjarige allochtoon die kiest voor een deviant gedrag wordt door de liberale en marxistische overheid sowieso beschouwd als een slachtoffer van de maatschappij en is als dusdanig wettelijk beschermd. Bezoek eens gedurende een koppel uren de publieke zittingen van de jeugdrechtbank. Passe-partout sermoenen zonder inhoud aan de lopende. Allochtone straatjochies delinquenten lachen zich een breuk. Conclusie: deviant gedrag en misdaad lonen in België. Nog niet overtuigd, vergelijk dan eens de strafmaatregelen in Belgistan met de strafrechtelijke sancties in de moslim- en Afrikaanse staten. Mij kwam ter ore dat in sommige Afrikaanse en Arabische staten veroordeelden zelf opdraaien voor de verblijfskosten in de gevangenis. Aldaar luidt het credo voor de veroordeelden:”Eerste plicht mondje dicht”. Discipline als medicijn voor de heropvoeding. Het dient gezegd in Belgistan hebben linkse advocaten, dank zij de steun van de media, meer invloed dan de rechtbank.

  9. 40 jaar geleden zei ene Karel Dillen al dat bij het massaal binnen laten van moslims we in de merde zouden zitten. Hij was toen het kwade zelf. Wel, we zijn zover, we zitten (excuse moi le mot) in de stront. We zullen eeuwig en 2 dagen de ongelovigen blijven. Een oplossing? De vijs aandraaien en remigratie ? Ik zie het niet gebeuren. Ik zie het evolueren naar aparte enclaves. Brussel en Antwerpen zijn nu al verloren. We zullen ons verlies moeten nemen. Helaas.

  10. Veertig!!! jaar geleden: Een collega van mij zijn vrouw gaf les in een stadsschool in Antwerpen (zij is Nederlandse). Haar (hun) kinderen liepen school in een -toen nog- Katholieke school. Op een dag moest ze bij de directrice komen die vroeg waarin de kinderen geen les volgden in de stadsschool. Antwoord van de moeder: “Mijn kinderen zijn Belgen!”.

  11. Corruptie is er zeer zeker ook in Europa, het enige verschil is dat ze in Europa alles in de doofpot steken terwijl ze dat in andere dictaturen de moeite niet doen om het te verstoppen…

  12. Klopt. Akkoord, maar dat is weer een ander probleem. Met de camera’s is de rottigheid binnen ons rechterlijk systeem tenminste duidelijk voor de burgers/belastingbetalers. En als die beelden op de sociale media gepost worden, dan gaan de activistische rechters zich (hopelijk) wat meer aanpassen aan wat de burger / belastingbetaler wil. In China is het gelukt om op die manier de corruptie binnen de rechterlijke macht uit te roeien. Maar daar heeft men wel snel wat gedaan met de beelden. en met de corrupte rechters. Dat was Xi Jinping’s “Tigers and Flies” actieplan. in 2013 -14

  13. Volgens Prof. Wouter Dyck is de snelle teloorgang van ons onderwijs voor “ongeveer de helft” te wijten aan de mosliminvasie. en de andere helft ligt aan externe (buitenlandse, lees Amerikaanse) invloeden op onze maatschappij, op onze Vlaamse ouders die steeds meer woke, klimaatextremistisch, LGTB+, politiek correct, … worden. Dat zijn geen invloeden die uit Hongarije, Rusland of China komen.

  14. Naar voze Amrikaanse TV-feuilletons gapen om er multikultureluurs van te worden, zal geen zoden aan de krakkemikkige politiek-correct dijk brengen, de bressen zijn geslagen.

  15. In de VSA werd de politie opgeroepen wegens problemen met een Afro-Amerikaanse studente van circa 16 jaar oud in een middelbare school. Een agent begaf zich ter plaatse en sommeerde de recalcitrante studente om het klaslokaal te verlaten. Ze weigerde luidruchtig, werd agressief, boodt verbaal tot en met fysiek weerstand en beschimpte de wetsdienaar. Nolens volens had de agent, als enige opie om de orde te herstellen en zijn veiligheid van persoon te vrijwaren, betrokkene manu militari te boeien en uit het klaslokaal te sleuren. Toch gaven de TVbeelden achteraf aanleiding tot debiel en hypocriet protest en aanklachten door woke hypocrieten (anarchisten).

Plaats een reactie

Delen