Cd&v doet Jean-Luc Dehaene herleven met AI in reclamefilmpje | PAL X

Dehaene in het reclamefilmpje. Twitter

Uncategorized

Uw Mening: Overleden politici doen herleven in reclame is ongepast en gevaarlijk

PAL

Afgelopen week wist cd&v commotie te doen ontstaan door een reclamefilmpje, waarin voormalig premier Jean-Luc Dehaene met behulp van deepfake-AI tot leven gewekt werd. De video werd gemaakt met toestemming van de familie, maar toch vonden heel wat mensen het ongepast. Het merendeel van de PAL NWS-lezers vond de stunt van de christendemocraten ook niet passend.

In een reclamefilmpje dat gemaakt is met behulp van kunstmatige intelligentie (AI), gebruikt cd&v de beeltenis van Jean-Luc Dehaene om de kiezer ervan te overtuigen dat “respect tonen voor de burger werkt”. De christendemocraten benadrukken dat de reclame gemaakt is met toestemming van de familie-Dehaene, maar toch vinden heel wat mensen het ongepast. “Niemand weet of Jean-Luc Dehaene achter het huidige cd&v-beleid zou staan”, klinkt het in de reacties.

Toestemming

Ook veel PAL NWS-lezers vinden de actie ongepast. “Het is er totaal over en ook dom”, vindt iemand. “Als je al de doden moet oproepen omdat je onder de levenden niemand valabel vindt…” Iemand anders reageert dan weer dat hij “niet begrijpt dat de familie hierin toegestemd heeft”.

Daarnaast zijn er mensen die op het gevaar van deepfake wijzen. “Straks lanceert een linkse partij filmpjes waarin Filip Dewinter een deal sluit met Hamas”, reageert een lezer. “Dit is een zeer gevaarlijke evolutie, iedereen kan zomaar woorden in de mond leggen van andere mensen.”

In totaal vond 91 procent van de lezers dat deepfake-beelden in politieke reclames ongepast en mogelijk zelfs gevaarlijk zijn. Een zevental procent ziet er geen graten in en twee procent was van oordeel dat deepfake kan, bijvoorbeeld zoals met Dehaene, maar enkel als het “respectvol” gebeurt.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




10 gedachten over “Uw Mening: Overleden politici doen herleven in reclame is ongepast en gevaarlijk”

  1. Het geeft te denken dat de cd&v zo vol zit met snullen dat ze er een dode moeten bijhalen om toch nog enigszins reclame te maken voor hun “project”. Moge dit walgelijk staaltje van lijkenpikkerij afgestraft worden met een duik onder de kiesdrempel.

  2. Het werkt aanstekelijk. In Hasselt en in Antwerpen hebben ze er nog enkelen tot leven herwekt. Het gevaarlijkste lijk dat de tjeven terug tot tot leven wekken is wel hun keuze voor het unitaire belziekske.

  3. Lager dan dit kan je toch niet vallen ! Als zelfs iemand uit het verleden de brokken moet lijmen al is die al meer dan 10 jaar dood ! CD&V gaat de kiesdrempel niet halen als ze zo idioot verder doen !

Plaats een reactie

Delen