PEPIJN. Musk doneert 120 miljoen aan Trump: Het belang van grassroots-campagnes

Elon Musk. Illustratie: Shutterstock.

Internationale politiek

PEPIJN. Musk doneert 120 miljoen aan Trump: Het belang van grassroots-campagnes

Pepijn Demortier

Het is geen geheim dat kosten noch moeite worden gespaard in de race om het presidentschap van de Verenigde Staten. Toch is er één megadonor die er deze campagne uitspringt: techmiljardair Elon Musk. Musk heeft naar verluidt al meer dan 120 miljoen gedoneerd aan zogenaamde ‘grassroots-campagnes’, die een bepalende invloed kunnen hebben op de verkiezingen.

Die grassroots-campagnes werken bottom-up, wat betekent dat ze kiezer voor kiezer proberen overtuigen, bijvoorbeeld door huisbezoeken af te leggen of flyers uit te delen bij mensen thuis. Die huisbezoeken worden betaald door zogenaamde ‘Super PAC’s’ die geld inzamelen van bedrijven en rijke donateurs zoals Musk. De donaties van Musk alleen al zouden goed zijn geweest voor een totaal van 10 miljoen huis-aan-huisbezoeken. 

Grassroots-campagnes: efficient of achterhaald?

Toch wordt er ook getwijfeld aan de efficiëntie van de huis-aan-huisbezoeken. Volgens The New York Times zou in bepaalde gebieden slechts 15 procent van de bezoeken daadwerkelijk resulteren in een gesprek. Daarnaast wordt ook grootschalige fraude vermoed, waarbij medewerkers hun taken niet, of niet goed, uitvoeren. 

De schommelende resultaten hoeven echter geen ramp te zijn voor de campagne van Trump. Musk wedt immers niet op slechts één paard: via sociale media, verkiezingsbijeenkomsten en ludieke mediastunts werden alle registers opengetrokken om Amerikanen ervan te overtuigen op Trump te stemmen. Harris daarentegen vertrouwde vooral op vrouwelijke kiezers, goed bekeken talkshows en de steun van bekende artiesten als Taylor Swift, Katy Perry, Billie Eilish en Arnold Schwarzenegger. Ook voormalig president Barack Obama voerde onvermoeibaar campagne voor de Democratische presidentskandidate.

Het feit dat grassroots campagnes weer in opkomst zijn is opvallend, maar geen totale verrassing. In tijden van internet, televisie en sociale media zijn er nog steeds veel kiezers die een meer persoonlijke benadering waarderen, waarbij vooral sterk wordt ingezet op het creëren van een gemeenschap. Met dat soort campagnes krijgen mensen het gevoel dat er naar ze geluisterd wordt en dat hun zorgen niet in dovemansoren vallen. Ook na de presidentsverkiezingen zullen de grassroots-campagnes dus niet meteen uit het politieke landschap verdwijnen.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Pepijn Demortier studeerde filosofie aan de KU Leuven (cum laude) en als uitwisselingsstudent aan de Ludwig-Maximilians-Universität van München (summa cum laude). Hij is medeoprichter van het Custodes Instituut, en schreef eerder voor The European Conservative, The American Spectator, The Mallard UK en andere magazines. Iedere dag schrijft Pepijn een prikkelend opiniestuk voor PAL over hét onderwerp van de dag.

Plaats een reactie

Steun nu ook

het vrije woord

Vind je dit artikel interessant?

Neem een PAL-proefabonnement

(nu eerste maand gratis)

Probeer het nu
Delen