Discipline, respect en kennis. Dat is het recept waarmee men in Engeland rekent op goede onderwijsresultaten. Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) wil er in het voorjaar van 2025 op studiereis.
Het recente TIMMS-rapport was voor Vlaanderen ronduit dramatisch. De resultaten voor wiskunde en wetenschappen waren slecht en liefst 43 procent van de directeurs gaf aan ernstige disciplineproblemen te ondervinden op school.
Drie pijlers
Hoewel er geen sluitend bewijs is voor een causaal verband tussen de twee, lijkt het zo dat de strengere aanpak resultaten boekt. Daarom wil Demir op bezoek gaan bij de Michaela Community School, op een steenworp afstand van het Wembley Stadium in Londen. Met Katharine Birbalsingh aan het hoofd staat Michaela bekend als een van de strengste scholen van het Verenigd Koninkrijk.
“De cultuur van de school berust op drie pijlers”, schreef Jurgen Ceder vorig jaar al in ‘t Pallieterke. “De eerste is het besef dat kinderen structuur nodig hebben.” Stilte is de regel op school, gsm’s zijn verboden, afspraken worden nageleefd en het dragen van een uniform is verplicht. “De tweede pijler compenseert de eerste”, legt Ceder verder uit. “De kinderen krijgen ook een warme omgeving van samenhorigheid. Ze krijgen beloningen als ze het goed doen. Pestgedrag wordt niet getolereerd.” De derde pijler gaat over dé kerntaak van alle scholen: kennisoverdracht. De resultaten liegen er niet om: sinds de oprichting behoort Michaela School constant tot de best presterende scholen in Engeland.
Bezoek
Na een eerder bezoek van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC), wil nu ook Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) een bezoek brengen aan de school. “Dit lijkt inderdaad de richting te zijn die we uit willen”, legt woordvoerder Lorenzo Terrière uit. “Zeker omdat de TIMMS-resultaten aangeven dat zij het beter doen.”
Het kabinet-Demir benadrukt dat het snel werk wil maken van veranderingen. “We willen tegen Pasen nieuwe minimumdoelen hebben voor het kleuter- en lager onderwijs”, klinkt het. Daarover moet eerst in het parlement een akkoord gevonden worden. Om leraren al sneller hulpmiddelen te geven, zullen er in afwachting van die nieuwe minimumdoelen ook tijdelijke leerlijnen opgesteld worden. “Die moeten gericht zijn op Nederlands en wiskunde, het gebruik van wetenschappelijk bewezen leer- en lesmethodes, én het beter sturen van gedrag in de klas.”
Dit artikel begint met 3 zeer belangrijke woorden , die de rode draad in een mensenleven zijn en uitgerekend die 3 woorden zijn reeds meer dan 20 jaar zoek bij de opvoeding van jongeren (die reeds begint bij de ouders) – ze mag nog zoveel kennis gaan opdoen wat ze wil !!! – de ministers en schooldeskundigen hebben het onderwijs plat hervormd en altijd in de richting van de be -pampering de oververwendheid ,diversiteit , Multicultuur enz nooit van de inzet , eigen Discipline , enz.. En de goede leerlingen worden hierdoor belemmerd in hun verdere ontwikkeling , want er mogen geen verschillende niveaus meer opgelegd worden in de klaslokalen , want Racisme en discriminatie , deze tristiege toestanden laten we dan los op onze arbeidsmarkt , met de gekende gevolgen …We graven onze complete ondergang