Wist u dat tijdens de eerste helft van deze maand de jaarlijkse VN-klimaatconferentie plaatsvond in Bonn? Neen? U was niet de enige die het gemist heeft: u kon er nergens iets over lezen in de Vlaamse pers.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Dat de klimaatconferenties mislukken, is stilaan een zekerheid, schrijft Jurgen Ceder. “Zolang regeringen alleen beloftes doen voor een eind in de toekomst, die ze dus ook niet zelf moeten uitvoeren, zijn ze heel vrijgevig”, schrijft hij.
Klimaat krijgt minder aandacht
“Vooral de ontwikkelingslanden blijken ontgoocheld dat de westerse landen niet meer bereid zijn hen zoveel geld te geven als hun traditionele schuldcomplex ooit liet beloven.”
“Voor luie journalisten is de hitte nog steeds een inspiratiebron voor onrustwekkende bladvulling”, aldus Ceder. Toch erkent hij ook dat dat de toename van het aantal hete dagen wel degelijk een vastgesteld effect van klimaatverandering is. “Klimaatontkenning is niet zinvol. Het is al de onzin die er steeds bij verteld wordt die klimaatjournalistiek zo onbetrouwbaar maakt.”
Het volledige opiniestuk van Jurgen Ceder leest u hier:








