Het big-techbedrijf Google heeft een kapitaalsinjectie van 25 miljoen dollar (21,3 miljoen euro) aangekondigd. De investering zal rechtstreeks worden overgemaakt aan het nieuw Europees Media- en Informatiefonds. Een nieuwe Europese organisatie die moet helpen in de strijd tegen ‘nepnieuws’ en ‘desinformatie’.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Volgens sommigen hebben de coronacrisis en de afgelopen Amerikaanse verkiezingen de problemen met nepnieuws en desinformatie aangetoond. In de nasleep van die gebeurtenissen klonk de kritiek richting de sociale mediaplatformen- en bedrijven erg luid. Deze zouden niet actief genoeg inzetten op het aanpakken van van desinformatie.
Het aantreden van Europese “factcheckers”
Vorige week vond de oprichting plaats van het Europees Media- en Informatiefonds. Via deze instantie willen onderzoekers, ‘factcheckers’ en non-profitorganistaties de strijd aanbinden tegen het ‘nepnieuws’. “Tijdens het navigeren door de onzekerheid en uitdagingen van het afgelopen jaar is het belangrijker dan ooit gebleken voor mensen om toegang te krijgen tot accurate informatie, en feiten van fictie te scheiden,” aldus Google.
Het fonds zal actief blijven gedurende vijf jaar. Hierna zal een evaluatie van het project volgen.








