De Franse waakhond voor gegevensbescherming legt Facebook en Google gezamenlijk een boete op van 120 miljoen euro. De internetbedrijven maakten zich schuldig aan het schenden van de privégegevens van hun gebruikers, zo vindt de waakhond.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Google zal 150 miljoen euro moeten betalen en Facebook moet de overige 60 miljoen ophoesten. De boete die de internetreus dient te betalen, is een ongezien bedrag zo zegt de Franse Commissie voor Informatietechnologie en Vrijheid (CNIL).
Het is niet de eerste keer dat het Amerikaans bedrijf een fikse som moet betalen. In december 2020 werd al een boete opgelegd van 100 miljoen euro vanwege min of meer dezelfde inbreuk.
Cookies aanpassen
De boetes werden opgelegd omwille van de functionele cookies die beide bedrijven aan hun gebruikers opleggen. De CNIL is van mening dat het gebruikers van Facebook.com, Google.fr en Youtube.com moeilijker wordt gemaakt om de cookies te weigeren dan om deze te accepteren.
De internetbedrijven moeten de werking van hun cookies nu aanpassen, doen ze dat niet dan komen er extra dwangsommen van 100.000 euro per dag bij. Ze hebben drie maanden de tijd om deze veranderingen door te voeren. Google zegt “toegewijd te zijn aan het doorvoeren van deze veranderingen” en “actief te willen samenwerken met de CNIL.” Facebook koos ervoor om voorlopig niet te reageren.
Cookies worden door websites en bedrijven gebruikt om het surfgedrag en interesses van hun gebruikers in kaart te brengen. Via deze informatie kunnen ze dan gepersonaliseerde advertenties aan hun gebruikers voorschotelen.








Ach zo. 150 plus 60 is nu 120 ???
Cookies, Privacy, Gegevensbescherming:
De meeste mensen zijn analfabeten in deze zaken. Men doet ze tekenen met een kruisje.