Eva De Bleeker (Open Vld)

Uncategorized

Eva De Bleeker wil dat Ierland optreedt tegen Ryanair: “Kan niet dat consument twee keer de dupe is”

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) wil de Economische Inspectie contact laten opnemen met de Ierse autoriteiten met de vraag op te treden tegen Ryanair. De lagekostenmaatschappij zou reizigers tegenwerken indien die een schadevergoeding aanvragen voor een geannuleerde vlucht. Dat meldde De Bleeker maandag.

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

Het cabinepersoneel van Ryanair legde al wekenlang het werk neer. Dat leidde tot de annulering van honderden vluchten op de luchthavens van Zaventem en Charleroi. Consumenten die een ticket kochten voor een van de geannuleerde vluchten, hebben recht op een alternatieve vlucht, of een terugbetaling én schadevergoeding.

Schadevergoeding moeilijk in te vullen

Een terugbetaling aanvragen lukt nog relatief gemakkelijk, aldus De Bleeker. Bij het aanvraagformulier voor de schadevergoeding knelt het schoentje echter. Zo moeten consumenten selecteren voor welke vlucht ze een schadevergoeding wensen aan te vragen, wat kan op basis van hun boekingsnummer. Het systeem zou consumenten echter niet toelaten om de correcte vlucht te kiezen.

Wanneer ondernemingen de uitoefening van een wettelijk of contractueel recht bewust bemoeilijken, is er volgens De Bleeker sprake van een oneerlijke handelspraktijk. Daarom heeft ze de Economische Inspectie opdracht gegeven om de bevoegde Ierse autoriteit te contacteren. “Het kan niet dat consumenten in dit verhaal een tweede keer de dupe worden”, benadrukt De Bleeker.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Om u snel de belangrijkste nieuwsfeiten aan te kunnen bieden, neemt PAL NWS dagelijks enkele artikels over van het persagentschap Belga.

1 gedachte over “Eva De Bleeker wil dat Ierland optreedt tegen Ryanair: “Kan niet dat consument twee keer de dupe is””

Plaats een reactie

Delen