Georges Gilkinet (Photonews)

Georges Gilkinet (Photonews)

Binnenland politiek

Nederlandstaligen in de minderheid bij spoorbedrijf Infrabel: “Totaal onaanvaardbaar”

Pieter Van Berkel

Nederlandstaligen vormen de meerderheid in dit land, maar zijn ondervertegenwoordigd bij Infrabel. Van de 9.533 personeelsleden die begin dit jaar in dienst waren bij het spoorbedrijf, was bijna 53 procent Franstalig. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Belang-Kamerlid Frank Troosters opvroeg bij minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).

In België is ongeveer 60 procent van de bevolking Nederlandstalig en 40 procent Franstalig. Die verhouding is echter niet terug te vinden in het personeelsbestand van verschillende federale overheidsbedrijven. Infrabel spant de kroon met een meerderheid aan Franstalig personeel.

“De situatie bij Infrabel tart echt alle verbeelding”, zegt Troosters, die de cijfers opvroeg. “Dat de Nederlandstaligen zelfs in de minderheid zijn is ongezien.”

In de nabije toekomst lijkt daar weinig verandering in te komen, want in 2021 was bijna 54 procent van de nieuwe personeelsleden Franstalig. Op de personeelssamenstelling van haar onderaannemers blijkt Infrabel bovendien geen zicht te hebben.

Franstalige ministers en CEO’s

Volgens Troosters hoeft het Franstalige overwicht bij Infrabel niet te verbazen: “Decennialang kende dit land immers Franstalige ministers van Mobiliteit en Overheidsbedrijven en Franstalige CEO’s van Infrabel. Van Melchior Wathelet (les Engagés), Catherine Fonck (Les Engagés), Jacqueline Galant (MR), Fançois Bellot (MR) en Luc Lallemand tot Georges Gilkinet en Benoît Gilson onder wie duidelijk geen beterschap te verwachten valt.”

“Ik zal de bevoegde minister Gilkinet ondervragen over de wanverhoudingen binnen het personeelsbestand van Infrabel”, zegt het Vlaams Belang-Kamerlid. “De samenstelling van het personeelsbestand binnen de federale spoorbedrijven en de gemaakte strategische beleidskeuzes waarbij het bedienen van Waalse economische belangen vooropgesteld worden, tonen opnieuw de noodzaak van een autonoom Vlaams spoorbeleid aan.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Pieter Van Berkel (°1990, Genk) is historicus en volgt de (inter)nationale politiek en 'culture wars' op de voet. Interesse in politiek, geschiedenis, filosofie en religies in al hun vormen. Sciencefictionfanaat.

4 gedachten over “Nederlandstaligen in de minderheid bij spoorbedrijf Infrabel: “Totaal onaanvaardbaar””

  1. De miljarden schuld van de NMBS zal wel volgens de 60/40 verhouding berekend worden! Trouwens wanneer komt er eens een einde aan de wanverhouding tussen een Vlaamse en Franstalige stem?! Dit bevestigt nogmaals dat sinds de oprichting van deze hybride staat de Vlamingen,alhoewel in de meerderheid een onderdrukt volk is. Zolang er echter broedertwist is in Vlaanderen zullen de Franstaligen met de eer en trofeeën gaan lopen.Als twee honden vechten om een been loopt de derde ermee heen! Eén van de broers,die van de macht heeft geproefd en hun partijprogramma en Vlaamse reflex hebben verloochend, wil zelfs met de Franstaligen zaakjes doen?!

  2. Bij het FAVV is de toestand nog slechter ; het hoger kader bestaat daar uit 50% Franstaligen tegen 50% Vlamingen. Voor de rest 51,9 Vlamingen tegen 58,1 Franstaligen (KB11:10:2004). Daar waar de voedselproductie voor 84 % een Vlaamse aangelegenheid is, de dierlijke sector, die de meeste aandacht vraagt zelfs 87 %, en de zeevisserij 100%. Voor wat betreft belasting betalen zijn we echter verwend ; daar mogen, of moeten we meer dan 70 % van het totaal op ons conto schrijven.

Plaats een reactie

Delen