Foto: Shutterstock

Binnenland politiek

Vertrek van Ryanair: “Hogere tarieven en federale vliegtaks maken Zaventem minder competitief”

Wannes Neukermans

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair sluit haar basis op de luchthaven van Zaventem komende winter. Dat is woensdagochtend aangekondigd tijdens een bijzondere ondernemingsraad. Ryanair-topman Michael O’Leary noemt de vliegtaks en de hoge tarieven van de luchthaven als vertrekredenen. Volgens de N-VA had een regionaal beleid van de luchthaven dit vertrek kunnen voorkomen.

Ryanair haalt dus de twee vliegtuigen die op Zaventem gestationeerd zijn, tijdelijk weg vanaf eind oktober. De vluchten die met die toestellen werden uitgevoerd, een tiental per dag, worden geschrapt. Het getroffen personeel zal elders binnen Ryanair werk kunnen vinden, beloofde de luchtvaartmaatschappij. Of de toestellen later zullen terugkomen, kan Ryanair niet garanderen.

Geen garanties

De tien vluchten die geschrapt worden, zijn die die worden uitgevoerd met in België gevestigde vliegtuigen en crew. Zo’n twintig overige vluchten worden uitgevoerd met vliegtuigen die elders gebaseerd zijn. Die vluchten gaan wel door.

Michael O’Leary, de topman van de luchtvaartgroep, had vorige week al gedreigd de basis op de luchthaven van Zaventem te sluiten. “Zaventem is zeker een van de luchthavens waar we onze aanwezigheid ernstig in vraag stellen”, zo zei de topman. “Ik kan jullie niet garanderen dat we die niet zullen sluiten komende winter.”

Belgische vliegtaks

De topman verwees onder meer naar de Belgische vliegtaks die in april werd ingevoerd en naar hogere tarieven op Brussels Airport. Die tarieven om als maatschappij in Zaventem actief te mogen zijn, stijgen in 2023 nog eens. Op de luchthaven van Charleroi, waar Ryanair een vijftiental vliegtuigen gebaseerd heeft, verandert er niets.

“Brussels Airport wordt daardoor minder competitief tegenover andere Europese luchthavens”, zegt Ryanair. “We zullen blijven groeien op andere Europese luchthavens die begrijpen dat lagere luchthaventarieven noodzakelijk zijn voor het herstel van het vliegverkeer na corona.”

Federale beleidskeuzes

Dat de luchthaven van Zaventem minder competitief wordt tegenover andere luchthavens, heeft volgens Vlaamse politici uit de Vlaamse Rand vooral te maken met slechte beleidskeuzes op federaal niveau. Zo besloot Ecolo-minister Georges Gilkinet om toch geen HST-verbinding naar Brussels Airport te voorzien.

Nochtans is de luchthaven van Zaventem daar zelf ook vragende partij voor. “Een hogesnelheidstrein kan vluchten op korte afstand vervangen, wat de luchthaven duurzamer maakt”, reageerde Hoeilaarts burgemeester en Kamerlid Tim Vandenput (Open Vld). “Onbegrijpelijk dat een Ecolo-minister korte en vervuilende vluchten mee blijft organiseren”.

Regionalisering

Want hoewel Brussels Airport helemaal niet in Brussel, maar in de Vlaamse gemeente Zaventem ligt, valt deze nog steeds onder de bevoegdheid van de federale overheid. N-VA pleitte eind juni nog voor een regionalisering. Kamerleden Theo Francken, Bert Wollants en Sander loones gaven toen verschillende voorbeelden om aan te tonen hoe de federale regering de luchthaven “mismeestert”.

Zo is er na het vertrek van Marc Descheemaecker nog steeds geen nieuwe voorzitter gevonden, herhaalden de N-VA’ers de “rampzalige verbondenheid” van de luchthaven via het spoor en hadden ze het over het ‘Entry/Exit System’, waar de federale regering dringend werk van moet maken.

Lees ook:

https://redactie.palnws.be/2022/06/nationale-staking-verstoort-ochtendspits-geen-passagiersvluchten-op-brussels-airport/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

1 gedachte over “Vertrek van Ryanair: “Hogere tarieven en federale vliegtaks maken Zaventem minder competitief””

  1. De federale regering is anti-Vlaams en zal er geen werk van maken. Wie nog stemt op een van de Vlaamse(?) Vivaldi-partijen stemmen in met het anti-Vlaams beleid. Wat kan het hen nog schelen? Bedoelde partijen zetten immers alles op alles in om allochtone stemmen te winnen, vandaar.

Plaats een reactie

Delen