167.000 Vlamingen hebben recht op terugvordering boete autokeuring

Autokeuring. Photonews

Binnenland politiek

Renovatie station Bergen tien keer duurder dan begroot: “Prestigeproject van Di Rupo”

Wannes Neukermans

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) noemt de bevindingen in het recente rapport door het Rekenhof over de renovatie van het treinstation van Bergen “vernietigend”. Het station van Bergen wordt het op één na duurste van heel België, terwijl er niet bijzonder veel reizigers opstappen.

Het renovatieproject van het station in Bergen begon in 2004 en werd toen begroot op 37 miljoen euro. Het project liep enorm veel vertraging op – het had al in 2015 klaar moeten zijn – en de prijs is ‘lichtjes’ gestegen: de uiteindelijke kostprijs zal zo’n 340 miljoen euro zijn.

Calatrava

Het Rekenhof heeft haar bevindingen neergeschreven in een ‘vernietigend rapport’ van ruim honderd pagina’s. Zo bevestigt het Rekenhof het vermoeden dat architect Calatrava op een niet zo koosjere manier de selectieprocedure won. In september 2022 vertelde N-VA-Kamerlid Tomas Roggeman daarover dat dat enkel en alleen met Elio Di Rupo, PS-kopstuk en van 2001 tot 2018 (titelvoerend) burgemeester van Bergen, te maken had.

Calatrava ontworp eerder het nieuwe station van Luik. “Luik had Calatrava, dus Di Rupo wilde dat ook. Dit station is gewoon een prestigeproject op bestelling van Elio Di Rupo”, verklaarde Roggeman toen.

Het station van Bergen is ook een typisch voorbeeld van de Belgische wafelijzerpolitiek, waar de gewone pendelaar de dupe van wordt. Voor alle investeringen in het spoor geldt dat 60 procent naar Vlaanderen gaat en 40 procent naar Wallonië. Aangezien dit project meer dan 300 miljoen euro kost, kan dat niet besteed worden aan (broodnodige) investeringen in bijvoorbeeld extra sporen op de grote lijnen richting Brussel.

Vertragingen

In Vlaanderen zijn die allang afgewerkt, maar pendelaars uit bijvoorbeeld Ottignies en Nijvel moeten het nog zonder dat expresnet stellen. En dat komt (deels) omdat het geld dat daarvoor gebruikt kon worden, in het station van Bergen zit.

Het feit dat de treinen steeds minder stipt rijden, is volgens bevoegd minister Gilkinet zelfs deels terug te brengen tot het station in Bergen. Vernieuwingen moesten wegens financiële tekorten worden uitgesteld.

Het station van Bergen staat zestiende op de lijst van drukstbezochte stations in België (cijfers uit 2019). Onder andere in Denderleeuw en Antwerpen-Berchem stappen meer mensen op. “Maar daar woont natuurlijk geen kopstuk van de PS”, reageerde Roggeman enkele maanden geleden nog cynisch.

Lees ook:

https://redactie.palnws.be/2022/09/roggeman-n-va-over-station-bergen-prestigeproject-op-bestelling-van-di-rupo/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

7 gedachten over “Renovatie station Bergen tien keer duurder dan begroot: “Prestigeproject van Di Rupo””

  1. Zo lang België blijft bestaan, zal dit dagelijkse kost blijven : belastinggeld van de werkende Vlaming in nutteloze én bodemloze Waalse putten. Wanneer gaan eindelijk alle Vlaamse oogjes open?

  2. En wanneer gaan de Waalse oogjes open? Dit is feitelijk een goede zaak, geld dat bestemd was voor heel Wallonië is nu opgesmost door PS-ers in Bergen en de rest van Wallonië kan ontploffen.

  3. Het zijn toch maar die domme domme Walen die steeds opnieuw een dat al decennialang, voor dezelfde roversbende kiezen. Maar tja die zakkenvullersclub is zo verweven in gans Wallonië dat je steeds weer gehersenspoeld wordt. En de RTBF werkt daar lekker aan mee.

Plaats een reactie

Delen