Sinds 1989 zijn alle luchthavens geregionaliseerd, met uitzondering van de luchthaven van Zaventem. Hoewel die volledig op Vlaams grondgebied ligt, is de officiële naam van die Belgische nationale luchthaven momenteel ‘Brussels Airport’. De separatistische partijen N-VA en Vlaams Belang zijn onbewimpeld voor een regionalisering van de luchthaven van Zaventem. Maar wat zou zo’n regionalisering betekenen voor de overige al geregionaliseerde luchthavens van Deurne, Oostende en Kortrijk-Wevelgem?
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
De luchthavens van Oostende, Antwerpen en Kortrijk zijn ruim dertig jaar geregionaliseerd, maar ontvangen naast Vlaamse subsidies ook nog steun van de federale overheid. Dat vloeit voort uit een samenwerkingsakkoord uit 1989. In praktijk betekent dat samenwerkingsakkoord dat de federale overheid de kosten van de luchtverkeersleiding Skeyes op de Vlaamse luchthavens volledig betaalt.
In december vorig jaar besliste de Vlaamse regering om de regionale luchthavens minstens nog tot 2040 open te houden. Of dat nog nodig is als Vlaanderen ook in Zaventem de volle bevoegdheid heeft, is onduidelijk. De regionale luchthavens zijn momenteel niet rendabel, maar het belang ervan moet volgens de Vlaamse overheid ook strategisch bekeken worden. Maar als Vlaanderen de luchthaven van Zaventem volledig in handen krijgt, zou één uniform beleid voor alle Vlaamse luchthavens misschien beter zijn.
Lees ook:








Hoe het verder moet? Tja, de Belgo-Vlamingen, in casu OVLD, CD&V, Vooruit, Groen en N-VA, zullen via Vivaldi en de Vlaamse regering, verder het patrimonium van Vlaanderen blijven uitverkopen, ten bate van Franstalig België. Quid de Vlaamse regering? Wat doen ze buiten zelfverrijking en belastingen innen? Toch vreemd dat de Vlaamse machtspositie in België significant is gedaald sinds de omschakeling naar de regionalisatie (pseudo federalisme). En de verantwoordelijkheid ligt hier solidair bij de Belgo-Vlaamse partijen dank zij haar ondemocratisch en anti-Vlaams cordon sanitaire. Je moet geen Vlaams Belanger zijn om tot deze evidente analyse te komen.