Enkel Nederlands, zelfs op de speelplaats. Minimumdoelen Nederlands voor de derde kleuterklas en de helft van de tijd spenderen aan wiskunde en Nederlands. Dat is het actieplan waarmee Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) het onderwijs wil redden. “Nederlands is het kader waarin alle andere kennis verworven wordt”, legt Weyts uit. “Als dat kader fout zit, is de kans heel groot dat hij fout loopt bij het verwerven van de andere kennis.”
Weyts geeft 20 miljoen euro extra middelen uit om scholen met meer dan 50 procent anderstalige kinderen bij te staan. Met die 20 miljoen euro worden teams vanuit het Leerpunt naar die scholen gestuurd om hen bij te staan. 80.000 leerlingen zouden bereikt worden.
Nederlands en wiskunde
Wat hem betreft moet de helft van de lestijd naar Nederlands en wiskunde gaan. Ook wil hij minimumdoelen Nederlands voor kinderen in de derde kleuterklas. Op die leeftijd begint namelijk het leerplichtonderwijs. Aan het begin van de derde kleuterklas leggen kleuters de koalatest af. De rest van het schooljaar wordt dan, indien nodig, hun kennis van het Nederlands nog bijgeschaafd.
Minister Weyts wil bovendien in alle schoolreglementen laten opnemen dat er in de klas en op de speelplaats enkel Nederlands gesproken mag worden. “Nederlands is het bindmiddel tussen al die leerlingen met een verschillende thuistaal”, legt Weyts uit. “Als je toelaat dat iedereen zijn eigen taal spreekt in het onderwijs, dan ontstaat er een Babylonische spraakverwarring. Je moet een duidelijk signaal en een duidelijke boodschap geven. Ouders en kinderen die maximaal inzetten op Nederlands presteren uiteindelijk beter en halen betere resultaten.”
Meerwaarde
Geen goed idee, volgens Groen-covoorzitter Nadia Naji. “1 op 3 Vlaamse kinderen groeit meertalig op. Omarm die immense meerwaarde voor onze samenleving in plaats van te verbieden”, vindt ze. “Meertalig opgroeien, ook op de speelplaats, opende talloze deuren voor mij.”
Volgens een doctoraatsonderzoek van UGent uit 2017 vindt een groot deel van de Vlaamse leerkrachten dat leerlingen op school geen andere taal mogen spreken dan het Nederlands. Zij zien de gebrekkige kennis van het Nederlands als oorzaak van slechte schoolprestaties.
Lees ook:
Triestig dat de dromers van Groen nog steeds een meerwaarde zien in migratie. Die “meerwaarde” ondervinden de politie, brandweer en ziekenwagen quasi dagelijks in Brussel.
De toekomst zal moeten uitwijzen dat het hier geen weggesmeten miljoenen betreft. We hopen van niet maar vrezen van wel.
Volledig akkoord met Ben Weyts INDIEN dat geld zou komen van het ingehouden kindergeld voor de ouders die zwaar in gebreke blijven met de opvoeding van hun kinderen door ze niet in het Nederlands op te voeden. Ik zie geen enkele reden waarom de gewone Vlaming weeral moet opdraaien voor mensen die weigeren te integreren.
Haalt niets uit. Het probleem is de afwezigheid van schoolcultuur. Migranten zonder schoolcultuur kunnen niet naar school. Als de ouders het kind niet voorbereiden en begeleiden komt er van school niets terecht. ‘s Avonds wordt geen boek opengedaan en hangt men net als de anderen rond op straat. De school kan dit onmogelijk oplossen en er is nog een probleem. Deze leerlingen trekken anderen mee naar de niet-scholing en de straat. Het hele boeltje gaat naar beneden.