Rekenhof onderzoekt 16,5 miljoen euro aan te dure uitgaven Kamer: “Mocht het een bedrijf zijn, was het al lang failliet”

Tom Van Grieken en Alexander De Croo in de Kamer. Photonews

Binnenland politiek

Reizigers ondervinden twee dagen lang last van spoorstaking

Wannes Neukermans

Van dinsdagavond tot donderdagavond staakt het gemeenschappelijk spoorvakbondsfront. De geplande verzoeningsvergadering tussen de NMBS-directie en de vakbonden heeft niets opgeleverd en daardoor zullen reizigers van dinsdagavond 7 november tot en met donderdagavond 9 november last ondervinden van een 48-urenstaking. “Onbegrijpelijk”, volgens N-VA.

“Het groene spoorbeleid is een ramp voor de NMBS, voor het personeel én voor de reizigers”, reageert Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA). De vergadering draaide tot niets uit en het vakbondsfront legt het werk neer omdat de situati binnen NMBS onstabiel blijft. “Nochtans was het de bedoeling van de federale regering om het sociaal overleg te ‘herwaarderen’”, aldus Roggeman.

Treinen is nog steeds niet even populair als voor de coronacrisis. Dat heeft een impact op de inkomsten voor de NMBS. Dat, samen met de ronduit slechte stiptheidscijfers en een recordaantal afgeschafte treinen, zorgt ervoor dat de NMBS momenteel als een rampzalig bedrijf functioneert. Diezelfde Roggeman vreest dat er voor de NMBS een ‘Sabena-scenario‘ dreigt. “Het gevolg van het wanbeleid van minister van Mobiliteit Gilkinet”, volgens Roggeman. “De groene recepten voor het spoor werken niet.”

Lees ook:

https://palnws.be/2023/07/richt-gilkinet-ecolo-na-de-nmbs-nu-ook-zaventem-te-gronde/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

8 gedachten over “Reizigers ondervinden twee dagen lang last van spoorstaking”

  1. Een staatsbedrijf, eigendom van de vakbond en waarin de verplichte aandeelhouder verplicht is altijd meer te moeten betalen via steeds hogere belastingen en duurdere treinritten. Het walhalla van en voor de bonden. Daarom dulden ze geen concurrentie. Hun macht is absoluut.

  2. Ambetantenaren, altijd iets, ze blunderen, ze zijn te lui, ze verdienen te veel; krijgen te veel pensioen, hebben allemaal een zwaar beroep enz, niet te verschieten dat dit land failliet gaat.

  3. Het vreemde bij de NMBS is dat er geen vakbondsverkiezingen zijn. De syndicale afgevaardigden worden dus niet door het personeel aangeduid, maar door de vakbond zelf. In hoeverre de vakbonden het personeel vertegenwoordigen is me niet duidelijk. Ik vermoed dat ze enkel zichzelf vertegenwoordigen en zich enkel inzetten voor het eigen vakbondsbelang. Het feit dat het personeel ‘staakt’ hoeft niets te betekenen want dat kan worden geregeld met een dosis intimidatie en machtsmisbruik.

  4. N.M.B.S Nationale Maatschappij van Belgische Stakingen ? Cijfers en feiten aub. Over lonen, pensioenregelingen, subsidies, ziekteverloven, werkdruk enz. Geen probleem dat ook de veiligheid van het personeel wordt ingecalculeerd! Zodat de belastingbetalers zich niet vergissen in hun oordeel. Maar er wordt van langs om meer van uitgegaan dat het doel van de stakingen daar veel minder mee heeft te maken dan met voorrechten, profijten en dergelijke tostanden. Stakers ; vergis jullie niet aangaande de perceptie van jullie gedrag! Denk maar aan de accijnzen, verkeerstaksen, verzekeringen die mensen, belastingbetalers, moeten opbrengen voor de subsidies om jullie jobke uit de wind zetten. Die nooit gebruik maken of dat kunnen doen van jullie openbaar vervoer

Plaats een reactie

Delen