Sydney Sweeney. Schermafbeelding: YouTube

Cultuuroorlog

Sydney Sweeney en haar ‘great jeans’: “Tijdperk van wokisme nadert zijn einde”

Redactie PAL

Een woordspeling die de wereld in vuur en vlam zet: ‘Sydney Sweeney has great jeans’. Met deze gewaagde slogan wist American Eagle in één week tijd een marketingmeesterwerk neer te zetten dat de beurskoers met bijna 20 procent deed stijgen en wereldwijd voor ophef zorgde. De campagne speelt slim in op de homofonie tussen ‘jeans’ en ‘genes’, waarbij de blonde actrice met blauwe ogen zegt: “Mijn genen zijn blauw.”

Het rendement op de investering spreekt boekdelen. De aandelen van American Eagle, die sinds januari met 40 procent waren gedaald, stegen in twee dagen met 10 procent en vervolgens met 18 procent bij de opening van de beurs. Elk filmpje uit de campagne wordt bijna of meer dan een miljoen keer bekeken op TikTok. Marketinganalist Casey Lewis merkt op dat deze campagne een ongeëvenaard succes is voor wat betreft direct rendement.

(Lees verder onder de video.)

Provocatie of strategie?

“De beschuldiging van eugenetica of ‘blanke suprematie’, geuit door een kleine groep commentatoren, berust op een oneerlijke lezing”, analyseert opiniemaker Drieu Godefridi deze week in ‘t Pallieterke. Sydney Sweeney viert haar eigen uiterlijk met een zelfverzekerde lichtheid, terwijl critici spreken van racistische connotaties. De campagne blijft echter onberispelijk: zij viert een identiteit, geen ideologie.

De ware kracht schuilt in het aanvoelen van de tijdsgeest. Het publiek, moe van de jarenlange moralistische preken, verlangt naar de herwonnen vrijheid om te vieren wie je bent zonder schaamte. American Eagle heeft begrepen dat het tijdperk van het wokisme zijn einde nadert en speelt daar handig op in.

Door Sydney Sweeney voor het voetlicht te zetten, verkoopt American Eagle niet alleen jeans: het promoot vrijheid – de vrijheid om jezelf te zijn, zonder dogma’s. Een briljant marketingidee dat wereldwijde buzz creëerde en perfect inspeelde op een samenleving die klaar is met opgelegde schuldgevoelens.

Lees hier het volledige artikel van opiniemaker Drieu Godefridi.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Plaats een reactie

Delen