Sydney Sweeney. Schermafbeelding: YouTube

Cultuuroorlog

Sydney Sweeney en haar ‘great jeans’: “Tijdperk van wokisme nadert zijn einde”

Redactie PAL

Een woordspeling die de wereld in vuur en vlam zet: ‘Sydney Sweeney has great jeans’. Met deze gewaagde slogan wist American Eagle in één week tijd een marketingmeesterwerk neer te zetten dat de beurskoers met bijna 20 procent deed stijgen en wereldwijd voor ophef zorgde. De campagne speelt slim in op de homofonie tussen ‘jeans’ en ‘genes’, waarbij de blonde actrice met blauwe ogen zegt: “Mijn genen zijn blauw.”

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

Het rendement op de investering spreekt boekdelen. De aandelen van American Eagle, die sinds januari met 40 procent waren gedaald, stegen in twee dagen met 10 procent en vervolgens met 18 procent bij de opening van de beurs. Elk filmpje uit de campagne wordt bijna of meer dan een miljoen keer bekeken op TikTok. Marketinganalist Casey Lewis merkt op dat deze campagne een ongeëvenaard succes is voor wat betreft direct rendement.

(Lees verder onder de video.)

Provocatie of strategie?

“De beschuldiging van eugenetica of ‘blanke suprematie’, geuit door een kleine groep commentatoren, berust op een oneerlijke lezing”, analyseert opiniemaker Drieu Godefridi deze week in ‘t Pallieterke. Sydney Sweeney viert haar eigen uiterlijk met een zelfverzekerde lichtheid, terwijl critici spreken van racistische connotaties. De campagne blijft echter onberispelijk: zij viert een identiteit, geen ideologie.

De ware kracht schuilt in het aanvoelen van de tijdsgeest. Het publiek, moe van de jarenlange moralistische preken, verlangt naar de herwonnen vrijheid om te vieren wie je bent zonder schaamte. American Eagle heeft begrepen dat het tijdperk van het wokisme zijn einde nadert en speelt daar handig op in.

Door Sydney Sweeney voor het voetlicht te zetten, verkoopt American Eagle niet alleen jeans: het promoot vrijheid – de vrijheid om jezelf te zijn, zonder dogma’s. Een briljant marketingidee dat wereldwijde buzz creëerde en perfect inspeelde op een samenleving die klaar is met opgelegde schuldgevoelens.

Lees hier het volledige artikel van opiniemaker Drieu Godefridi.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Plaats een reactie

Delen